1-12-2016 Eerste paal Boerenverdrietsteiger Museumhaven Willemsoord

PERSBERICHT – 1 december 2016

Eerste paal Boerenverdrietsteiger Museumhaven Willemsoord

DEN HELDER
Met de inzet van een kraanschip is maandag 28 november de eerste paal geslagen voor de aanleg van de Boerenverdrietsteiger op Museumhaven Willemsoord. Met de nieuwe steiger wordt de afbouwkade in het Boerenverdriet met circa 32 meter verlengd.

De houten steiger komt op vier 14 meter lange stalen palen te staan en wordt aangelegd door Aannemingsbedrijf L. v.d. Wal en Zn uit Den Helder. De oplevering staat gepland voor begin volgend jaar. Door de aanleg van deze steiger komt er aan de buitenkant meer ruimte beschikbaar om grote schepen af te meren, waaronder de zeilbrik Morgenster. Hiervoor wordt een extra zware meerpaal voor de steiger neergezet. De nieuwe steiger biedt ook mogelijkheden voor het afmeren van botters en reddingboten die voor vaartochten worden ingezet. De houten steiger krijgt een breedte van ongeveer 1,50 meter en wordt gebouwd naar een ontwerp van Ingenieursbureau Rijnders & De Groot uit Anna Paulowna.

De aanleg van de steiger is mogelijk dankzij subsidie- en sponsorgelden. Voorzitter Michiel Tegelberg van de Stichting Museumhaven Willemsoord, opdrachtgever voor de aanleg van de steiger, zegt hierover: “We hebben een aanzienlijke bijdrage van het Waddenfonds en de Provincie Noord-Holland gekregen. Daarnaast hebben ook Willemsoord BV, Aannemingsbedrijf L. v.d. Wal en Zn, Las- en Constructiebedrijf Kiljan, de Stichting Helder Licht en de Stichting Helderse Botters een duit in het zakje gedaan.”

Voor Museumhaven Willemsoord betekent de aanleg van de steiger een belangrijke uitbreiding van de afmeerfaciliteiten. “Vooral bij onze afbouwkade kwamen we de laatste jaren regelmatig capaciteit te kort. Dit probleem behoort straks tot het verleden.”
De rondom  het Willemsoordcomplex ingerichte museumhaven herbergt op dit moment circa 40 varende nautische monumenten, waaronder botters, aken, tjalken, sleepboten, een lichtschip, reddingboten, zeilvaartuigen en andersoortige werkschepen.

eerste_paal_boerenverdrietsluis

Met een kraanschip is de eerste paal van de nieuwe steiger in de bodem van het Boerenverdriet geheid.
(Foto: Paul Schaap)