Februari 2016

NAUTISCH NIEUWS, februari 2016

Nieuwe bar voor Schipperscafé
De oude bar in het Schipperscafé is deze maand vervangen door een nieuw exemplaar afkomstig uit het eveneens op het Willemsoordcomplex gevestigde verenigingsgebouw Dukdalf van MBSOV, de personeelsvereniging voor burgerambtenaren van het Marinebedrijf. Deze bar is door onze vrijwilligers in de Dukdalf ontmanteld en vervolgens in ’t Schipperscafé op maat gemaakt en weer opgebouwd (foto 1). Ook de ruimte achter en naast de bar is opgeknapt. Op foto 2 toont een deel van de barbemanning trots het eindresultaat.
februari_2016_-_bar_aanleg februari_2016_bar_af
febrauri_2016_-_trad_schepen_beurs
Organisatie Traditionele Schepen Beurs

Van 11 tot en met 13 november 2016 wordt in de voormalige mastenmakersloods (Gebouw 66) op het Willemsoordcomplex de eerste Traditionele Schepen Beurs gehouden. De voorbereidingen voor dit evenement zijn inmiddels al in volle gang.
Door organisator Jet Sluik is speciaal voor deze beurs een stichting opgericht en een website gebouwd. Samengewerkt wordt met de Stichting Museumhaven Willemsoord en Willemsoord BV.
febrauri_2016_-_canutus
Restauratie Canutus krijgt vorm
Het verder terugbrengen in de originele staat van de in 1896 gebouwde Groninger zeetjalk Canutus krijgt steeds meer vorm. De opbouw is geheel verdwenen en er is een nieuwe toegang gemaakt tot het leefgedeelte van de tjalk. Het restauratiewerk wordt door Anne Dekinga langs de afbouwkade uitgevoerd.
februari_2016_-_schip_in_dok
Opnieuw een schip in dok 2
Op vrijdag 19 februari hebben medewerkers van Damen Shipyards Den Helder wederom een schip in dok 2 drooggezet. Het gaat om het 63 meter lange onderzoekingsvaartuig Zirfea van Directie Noordzee van Rijkswaterstaat, dat is gedokt voor een inspectie-, reparatie- en onderhoudsbeurt.
februari_2016_-_spaanse_zeilvaartuig
Spaans zeilschip in Den Helder
Eind februari is het prachtige klassieke Spaanse zeilschip Atyla aan de Flaneerkade afgemeerd. Dit ruim 31 meter lange vaartuig is een tweemaststagzeilschoener met San Antionio de Portmany op Ibiza als thuishaven. De in 1984 gebouwde Atyla wordt ingezet als opleidingsvaartuig voor jongeren.
februari_2016_-_nordlys_nieuw_(1024x768)
Veel werk aan Nordlys uitgevoerd
Op de werf van straal- en schilderbedrijf Teerenstra is door vrijwilligers de gehele maand februari doorgewerkt om zo snel mogelijk de aanvaringsschade te repareren die de zeilende handelsvaarder Nordlys tijdens haar eerste reis in Frankrijk had opgelopen. Zo zijn in het laadruim diverse spanten vervangen en is de romp op diverse plekken gerepareerd.
Fotoshoot in museumhaven
Op zaterdag 20 februari was onze museumhaven weer het decor voor een fotoshoot door een modefotograaf uit Amsterdam. Op diverse locaties werden foto’s genomen van modellen die kleding droegen uit de nieuwe zomercollectie.februari_2016_-_texel
Lichtschip in de spotlight
Een bijzondere foto van het lichtschip Texel. Terwijl zich boven en achter het lichtschip Texel donkere wolken samenpakken, dalen op de boeg van het schip zonnestralen neer. Dit heeft een mooi plaatje opgeleverd dat de fotograaf u niet wil onthouden.

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld.