Mei 2016

NAUTISCH NIEUWS, mei 2016

Stoomsleepboot Noordzee komt naar museumhaven
De samenwerking tussen Museumhaven Willemsoord en het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik krijgt steeds meer vorm. Afgesproken is dat de in 1922 gebouwde stoomsleepboot Noordzee van laatstgenoemd museum naar Den Helder komt om daar van een nieuwe stoomketel te worden voorzien. Dit werk zal voor een deel worden uitgevoerd aan de afbouwkade. De Noordzee wordt in juni in Museumhaven Willemsoord verwacht.

Museumvloot vaart met gasten naar Kooyhaven
Voor de officiële start van de aanleg van de Kooyhaven langs het Noordhollandskanaal zijn op 10 mei circa 40 hoogwaardigheidsbekleders en gasten vanuit Museumhaven Willemsoord naar de locatie overgevaren waar eerder al de eerste damwanden waren geslagen. Hiervoor werden ingezet (v.l.n.r. op foto) de motorreddingboot Dorus Rijkers, de motorsleepboot Y 8017 Dombo en de Westwalbotter RD 28.Foto: Michiel Tegelberg ©

Sleepboten ingeschreven erfgoedregister KM
Zowel de stoomsleepboot Y 8122 als de motorsleepboot Y 8017 Dombo zijn op 13 mei ingeschreven in het register van het Platform Varend Erfgoed Koninklijke Marine. Hiervoor heeft het bestuur van de Stichting Y 8122 op voornoemde datum de bijbehorende certificaten in ontvangst mogen nemen, zoals afgebeeld voor de Y 8017 Dombo.

Botters zeilen mee in Zachtebedrace
Tijdens het pinksterweekend hebben de botters HD 2 (zie foto) en RD 28 op de Waddenzee drie dagen lang deelgenomen aan de zogeheten Zachtebedrace. Ongeveer 72 uur wordt zonder moderne navigatiemiddelen gezeild, waarbij diverse waddeneilanden worden aangedaan. De race is vernoemd naar een ondiepte in de Waddenzee tussen Harlingen en Texel.Foto: Frans Gorter

Tjalk Princenhof heeft weer zwaarden
Na groot onderhoud zijn op 21 mei de beide zijzwaarden op de 16 meter lange tjalk Princenhof van Willem Bikkel teruggeplaatst. Vanwege het hoge gewicht van de zwaarden is het transport en de installatie met onze heftruck uitgevoerd, met Arie Schoonbergen aan het stuur.

Nordlys weer naar zee
Na een reparatieperiode van bijna vijf maanden is de zeilende vrachtvaarder Nordlys van Fairtransport Shipping op 23 mei weer richting zee vertrokken. Afgemeerd aan de afbouwkade in de museumhaven zijn vlak voor vertrek nog even de laatste puntjes op de i gezet. Op de handelsreis zullen België, Portugal, Engeland, Frankrijk, Denemarken en Zweden worden aangedaan.Foto: Ruurd Eijzinga ©

Y 8122 op eigen kracht naar Dordt in Stoom
Nadat ook de hete ketelkeuring van de stoomsleepboot Y 8122 goed was verlopen, konden de vrijwilligers van de Stichting Y 8122 op eigen kracht met hun sleepboot naar Dordrecht varen. Daar werden tijdens de op 28 en 29 mei gehouden manifestatie Dordt in Stoom, het grootste stoomevenement van Europa, vaartochten met gasten gemaakt.

Geslaagde Dag van de Muziek
Het Schipperscafé op Museumhaven Willemsoord was op zaterdag 28 mei één van de vele locaties in Den Helder van de Dag van de Muziek. Hier werden optredens verzorgd door Pat & Sue, Ed de Jongste, Marinus & Roel, Pieter Loch en Par Hasard. Vanwege het mooie weer toonden Marinus & Roel hun zangkunsten op het terras (zie foto).

Sponsor schenkt Dorus Rijkers AIS
Het Helden der Zee Fonds Dorus Rijkers heeft bijna 3000 euro beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een AIS-systeem voor de monumentale reddingboot Dorus Rijkers van de Stichting Instandhouding Motorreddingboot Dorus Rijkers. Het systeem is inmiddels door Radio Holland aan boord van de reddingboot geinstalleerd.Foto: Harry Cornelje ©

Veel werk verzet in Medemblikkerloods
Net als in april is ook deze maand weer veel werk verzet in het kader van de ombouw van de Medemblikkerloods tot scheepstimmerwerf. Nadat eerder al de achterkant winddicht was gemaakt met polycarbonaatplaten, is ditzelfde nu ook met de oostkant van de loods gebeurd. Tevens is een deur aan de achterkant bij de werkplaats gemaakt.

Boerenverdriet wordt afgesloten
Eind mei zijn de voorbereidingen gestart voor de aanleg van een werkkuip in het Boerenverdriet. Dit houdt in dat vanaf half juni gedurende circa één jaar vanuit de Koopvaardersbinnenhaven geen doorvaart meer mogelijk is naar het Natte Dok/Zeedoksluis.

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld