Augustus 2016

NAUTISCH NIEUWS, augustus 2016

Marie Galante terug naar Flaneerkade
Na een lange onderhoudsperiode aan de afbouwkade naast Gebouw 73 is het zeilschip Marie Galante deze maand verhaald naar haar oude, vertrouwde stek aan de Flaneerkade, waar het schip haar taak als blikvanger weer heeft opgepakt.

Nieuwe ramen en kozijnen voor Schipperscafé

Twee oude en in zeer slechte staat verkerende voorramen van het Schipperscafé zijn begin augustus in hun geheel vervangen. De ramen bevatten nu dubbelglas.
Met deze make-over zit de voorgevel er weer gelikt uit.

IJsselmeerbotter in museumhaven

In augustus heeft de EH 18 Claesje uit het Overijsselse Hasselt enkele keren aan de Flaneerkade afgemeerd gelegen. Het bijna 14 meter lange vissersscheepje is in 1948 gebouwd en heeft jarenlang als EH 18 Trijntje voor Gebr. Jeltes vanuit Enkhuizen op het IJsselmeer gevist.

Directievlet op helling

Voor inspectie en onderhoud van de romp heeft de monumentale vlet Sophie van vrijdag 12 tot en met woensdag 17 augustus op de helling van de museumhaven gestaan.
De Sophie is het 29-ste schip dat op deze helling onderhoud heeft gekregen.

Contacten over de hele wereld

In het weekend van 20 en 21 augustus hebben Helderse radiozendamateurs vanaf het lichtschip Texel opnieuw contact gezocht met collega’s op lichtschepen en vuurtorens in het buitenland. Aan dit jaarlijks terugkerende evenement wordt over de hele wereld met groot enthousiasme deelgenomen.

Veel activiteit in Medemblikkerloods

In het kader van de bouw van een scheepstimmerwerf in de Medemblikkerloods is ook in de maand augustus door diverse vrijwilligers weer veel werk verzet. Zo zijn aan de westkant opslagvakken gemaakt en is een nieuw elektriciteitssysteem, waaronder ledverlichting en wandcontactdozen, aangelegd.
Foto: Sjaak Mooij ©

Zeilen drogen in museumhaven

Na een vaartocht naar Den Oever was het in thuishaven Den Helder zeilen drogen geblazen. Op de foto zijn de zeilen van de botters HD 2 en RD 28 en de Lemsteraak LE 74 te zien.
Foto: Frans Schreuder ©

Wieringers op bezoek

Tijdens de Jutterhavendagen, gehouden op 27 en 28 augustus, hebben het skuutje WR 60 De Jonge Jan en de aak WR 4 Zelden Pas een bezoek aan Museumhaven Willemsoord gebracht. Samen met de Westwalbotter RD 28 en de Lemsteraak LE 74 meerden de Wieringers af in het Werfkanaal.

Rioolleidingen naar tjalkensteiger

Dankzij subsidies van het Waddenfonds en de Provincie Noord-Holland is vanuit de Medemblikkerloods een rioolleiding aangelegd naar de tjalkensteiger in de museumhaven. Plan is om in de toekomst meer van dit soort faciliteiten te realiseren..

Uitzicht vanuit de nieuwe bibliotheek

De bibliotheek die naast de geheel gerenoveerde School 7 aan de Weststraat is verrezen, is zeker de moeite van een bezoek waard. Met als klapstuk het prachtige uitzicht dat men vanaf de bovenste verdieping op de museumhaven heeft.
Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld