September 2016

NAUTISCH NIEUWS, september 2016

Werk aan houten romp Sparto
In september is door Marinus Kroes, met hulp van Bert van Baar en Andreas Lackner, gewerkt aan het herstel van het achterschip van de voormalige Deense viskotter Sparto. Hierbij zijn met vereende krachten dikke planken op maat gebogen. De reparaties aan de romp van de in 1948 gebouwde kotter zijn uitgevoerd aan de afbouw/reparatiekade in het Boerenverdriet.
Foto: Ruurd Eijzinga ©

Heiwerk aan damwanden Boerenverdriet

Voor het aanbrengen van extra planken in de damwanden van het Boerenverdriet is in de maand september het nodige heiwerk verricht. Hiermee is het totale oppervlak afgesloten waarbinnen de nieuwe keersluis moet worden aangelegd. Het werk kon worden uitgevoerd dankzij subsidies van het Waddenfonds en de Provincie Noord-Holland. De nieuwe keersluis wordt zoals er nu naar uitziet in de tweede helft van 2017 opgeleverd.

Verbouw Medemblikkerloods vordert

Om de Medemblikkerloods op Museumhaven Willemsoord verder om te bouwen tot scheepstimmerwerf is ook deze maand weer het nodige werk verzet. Zo zijn aan de westzijde alle deuren ingehangen van de bergplaatsen die eerder al van ledverlichting waren voorzien. Aan de oostzijde van de loods begonnen de voorbereidingen voor de opzet van de staalconstructie voor de werkplaats en studieruimte.

Tjalk Saudade mogelijk verkocht

De Hollandse tjalk Saudade, met bouwjaar 1897, van Daan Zuijderwijk en Maaike Vergouwen is weer in de museumhaven teruggekeerd. De prachtig gerestaureerde tjalk wordt mogelijk verkocht omdat de eigenaren van plan zijn naar het buitenland te vertrekken. De Saudade heeft een lengte van 21 meter, een breedte van 4 meter en een diepgang van 0,80 meter.

Activiteiten Open Monumentendag

Diverse vrijwilligers van Museumhaven Willemsoord hebben hun beste beentje voorgezet tijdens de Open Monumentendagen op zaterdag 10 en zondag 11 september. Zo waren de werkplaatsen en de Medemblikkerloods geopend voor publiek en werden er rondleidingen gegeven. Bert van Baar presenteerde op zijn beurt voor de Medemblikkerloods een zelfgebouwd zeilvaartuig dat de nodige aandacht trok.

Restauratie Dorus Rijkers afgerond

Nadat er door vrijwilligers zeven jaar hard was gewerkt aan de restauratie van de monumentale motorreddingboot Dorus Rijkers kon deze periode op dinsdag 20 september officieel worden afgerond. Dit gebeurde door het hijsen van een wimpel door locoburgemeester Bob Haitsma tijdens een vaartocht op het Noordhollandskanaal. De ceremonie trok veel bekijks en leverde veel media-aandacht op voor de restauratie. De Dorus Rijkers is in 1923 bij Rolandwerft Vertens in de Duitse plaats Hemelingen gebouwd.

Morgenster terug in museumhaven

De zeilbrik Morgenster is begin september weer op haar vertrouwde plek in Museumhaven Willemsoord teruggekeerd. Vanuit Den Helder werden vervolgens nog wel enkele korte vaartochten ondernomen, waaronder op 24 september met een groep jongeren van de Sail Training Organisatie. Inmiddels is in de museumhaven ook het winteronderhoudswerk aan het zeilvaartuig opgestart.

Reddingboten naar ORG-bijeenkomst in Lemmer

Uit alle delen van Nederland waren meer dan 20 oude reddingboten naar de jaarvergadering van de vereniging Oude Reddings Glorie (ORG) gekomen, die op 23 en 24 september in Lemmer werd gehouden. Vanuit Museumhaven Willemsoord vertrok ook een flottielje reddingboten richting Lemmer. Hieronder de Dorus Rijkers, De Zeemanspot, Javazee, Insulinde en Prins Hendrik. Het evenement trekt ieder jaar veel belangstelling.Foto: ORG ©

Bijzondere verlichting op pontjesbrug

Dankzij de inzet van diverse vrijwilligers is een speciale serie lampjes geïnstalleerd in de pontjesbrug bij lichtschip Texel. Deze verlichting is aangebracht in de vloerdelen van de brug en vallen bijna niet op. Wel zorgt het ’s avonds voor een mooie vorm van verlichting. De aanleg was mogelijk dankzij een subsidies van het Waddenfonds en de Provincie Noord-Holland.

Reclame voor Sail Den Helder 2017

Het duurt nog wel even, maar toch wordt vanaf eind september in de museumhaven al reclame gemaakt voor het evenement Sail Den Helder 2017. Hiervoor is aan de brug over de helling naast ‘Schipperscafé een doek gespannen dat niemand over het hoofd kan zien.
Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld