Juni 2016

NAUTISCH NIEUWS, juni 2016

Medemblikkerloods nagenoeg winddicht
Het winddicht maken van de Medemblikkerloods is bijna klaar. Hiervoor is een groot aantal polycarbonaat platen gebruikt. Ondertussen zijn ook de stalen balken en het hout gearriveerd die nodig zijn voor de constructie van de werkplaats en de accommodatieruimte.

Marie Galante weer volledig getuigd
Het zeilschip Marie Galante heeft haar masten weer terug aan boord. Het terugplaatsen heeft plaatsgevonden aan de reparatiekade in Museumhaven Willemsoord. Verder werden ook de tuigage en de zeilen van beide masten opnieuw aangebracht, waarvan de laatste op donderdag 16 juni weer voor het eerst konden worden gehesen.

Morgenster-eigenaren voor het voetlicht
In de Schuttevaer-editie van zaterdag 4 juni is paginagroot een artikel verschenen over de zeilbrik Morgenster en haar eigenaren Harry en Marian Muter. Beiden zijn hiervoor aan boord van hun schip uitgebreid geïnterviewd. In het artikel komen de geschiedenis van dit in Den Helder afgebouwde en getuigde tallship alsmede recente ontwikkelingen in de zeilchartervaart aan bod.

Tjalk Antilope verkocht
Eén van de aangesloten van het eerste uur, de Groninger zeetjalk Antilope van Anne Dekinga en Anita Koolhaas, is verkocht en zal uit Museumhaven Willemsoord verdwijnen. De nieuwe eigenaresse, Josepha Kempl, wil het 22 meter lange schip in augustus naar Amsterdam of Woerden verhalen.

Ransdorp 28 op de helling
De Westwalbotter Vrouwe Elisabeth RD 28 is op dinsdag 21 juni op de helling van de museumhaven geplaatst. Het is het 28-ste schip sinds de ingebruikname van de helling dat hierop is drooggezet. Dit laatste was nodig omdat tijdens een zeilrace in Harderwijk een deel van de folie op het onderwaterschip had losgelaten. Dit euvel kon op de helling snel worden verholpen, maar vanwege het Historisch Weekend zou de botter nog een paar dagen als blikvanger op de helling blijven staan.

Bijzondere sleepboot meldt zich aan
Sinds enige tijd is aan de kade aan de achterzijde van de schouwburg een bijzondere motorsleepboot in de museumhaven afgemeerd. Het is de ruim 16 meter lange Amsterdamse sleepboot GAR die in 1921 als Picor bij Scheepswerf Rijnstroom in Leiden is gebouwd. De voortstuwing van de sleper bestaat uit een 150 pk sterke Werkspoor-dieselmotor. De eigenaar heeft inmiddels een aanvraag voor een ligplaats in de museumhaven ingediend.

Reddingboten gepavoiseerd tijdens Historisch Weekend
De reddingboten Dorus Rijkers en De Zeemanspot waren op 25 en 26 juni tijdens het Historisch Weekend uitbundig gepavoiseerd. Door de vrijwilligers die de schepen met uiterste zorg in de vaart houden, waren op de kade diverse panelen met informatie over de desbetreffende boten geplaatst (zie foto). De boten werden verder ook voor het publiek opengesteld.

Noorman in museumhaven
Een opvallend vaartuig dat tijdens het Historisch Weekend in de museumhaven lag afgemeerd, was de motorsleepboot Noorman uit Den Oever. De met een duwsteven uitgeruste sleper is in 1939 bij Bodewes & Dutmer in Groningen gebouwd. De 17 meter lange Noorman wordt voortgestuwd door een 360 pk sterke Detroit-dieselmotor en heeft diverse eigenaren gekend. De huidige eigenaar is de heer R. Poog.

Morgenster even op bezoek
De bij Museumhaven Willemsoord aangesloten zeilbrik Morgenster heeft op 24 en 25 juni een kort bezoek aan haar thuishaven gebracht. Het zeilschip lag hiervoor afgemeerd aan de Flaneerkade. Aan boord bevond zich een groep studenten en enkele begeleiders uit Ierland. Dat deze mensen geen last van hoogtevrees hadden bleek tijdens het vertrek op zaterdag. Bij het verlaten van de Zeedoksluis (zie foto) zaten zij al boven in de masten en de ra’s om de zeilen los te maken.

Vloot reddingboten naar Lelystad
Maar liefst vijf monumentale reddingboten uit Museumhaven Willemsoord hebben op 19 juni deelgenomen aan de door de KNRM georganiseerde Eerste Nationale Historische Reddingbootdag in Lelystad. In totaal namen twaalf reddingboten aan dit evenement deel. Vanuit Den Helder waren de Dorus Rijkers (bj 1923), De Zeemanspot (bj 1972), Insulinde (bj 1926), Javazee (bj 1967) en Prins Hendrik (1953) op eigen kracht over de Waddenzee en het IJsselmeer naar Lelystad gevaren.

Veel werk verzet in Boerenverdriet
De gehele maand juni is met diverse werkschepen veel werk verzet in het Boerenverdriet. Tevens is een begin gemaakt met het slaan van de damwanden, waarmee de doorvaart naar het Natte Dok wordt afgesloten. Het werk zal ongeveer een jaar in beslag nemen. In deze periode wordt ook de keersluis gerenoveerd. Dit alles is mogelijk dankzij een subsidie van het Waddenfonds en de Provincie Noord-Holland.

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld.