14-9-2025 Tecla volbrengt voor de derde keer de Noordwestelijke Doorvaart

PERSBERICHT – 14 september 2025

Winkel, Nederland – 14 september 2025 – Het Nederlandse zeilschip Tecla heeft op zaterdag 13 september 2025 om 02:30 Nederlandse tijd haar anker laten vallen nabij Nuuk, Groenland. Daarmee is de derde succesvolle Noordwestelijke Doorvaart voltooid, van west naar oost, na eerdere succesvolle door tochten in 2019 en 2023. Een epische reis van ontdekking, verkenning en intensieve ijsbeproevingen door het Arctische noorden komt hiermee ten einde.

Kaptein tijdens de reis was Gijs Sluik “ Het moment dat we eindelijk vrij kwamen uit het ijs zal ik nooit vergeten. In de vroege ochtend volgden we urenlang de rand van het pakijs, zoekend naar een opening. Toen ik vanuit het wandklimmen een donkere lijn boven het ijs zag, wist ik dat daar onze vrijheid lag. Het uitvaren was magisch: de zee nam ons weer mee, maar tegelijkertijd voelde ik bijna spijt om die adembenemende wereld van ijs achter te laten. Het was een ongeëvenaarde schoonheid, een doolhof dat ons tot het uiterste op de proef stelde”.

Een stukje geschiedenis Noordwestelijke Doorvaart

De Noordwestelijke Doorvaart (Northwest Passage) is al eeuwenlang een van de meest legendarische maar ook meest uitdagende routes in de poolgebieden. Oorspronkelijk beoogd als handelsroute tussen Europa en Azië, werd hij lange tijd beschouwd als nagenoeg onbegaanbaar door bittere kou, dik ijs, onvoorspelbaar weer en lange afstanden zonder hulp of infrastructuur.

Pas in de late 20ste en vroege 21ste eeuw begon de Doorvaart enigszins toegankelijker te worden, mede door klimaatverandering en smeltende poolkappen, wat seizoensgebonden ijscondities versoepelt. Moderne scheepvaart, betere navigatietechnologie, satellietijsoverzicht en ijsgeleiders (“ice pilots/leads”) maken het mogelijk om steeds vaker en veiliger delen van de route te bevaren buiten de klassieke zomermaanden.

De reis en ijsuitdagingen

De derde Noordwestelijke Doorvaart begon voor de Tecla en haar bemanning in Dutch Harbor, USA, op 27-07-2025. Na het passeren van Point Barrow, in de beginfase van deze reis, moest de bemanning vaak letterlijk zoeken naar doorgangen door het ijs. Logboekfragmenten beschrijven hoe de ijsvelden van honderden zeemijlen zich uitstrekten langs de kust van het vasteland, met grote ijsmassa’s die door de wind werden samengedrukt, verschoven of vastgezet. 

Er werd veel moeite gedaan om de zogeheten “leads” te vinden — dit zijn natuurlijke ijspaden of openingen tussen ijsvelden — die, hoewel soms verleidelijk, regelmatig bleken dood te lopen. De bemanning bleef waakzaam, maakte keuzes op basis van ijskaartgegevens en weersvoorspellingen, en wachtte soms op gunstigere windpatronen om verder te gaan. Zo werd onder meer de route ten oosten van Cape Parry doorkruist via een ijsveld van ongeveer 150 zeemijlen, waarbij de eerste etappes relatief makkelijk waren, maar daarna de grootste ijsuitdagingen zich voordeden. 

Bemanning

De bemanning bestond uit kapitein Gijs Sluik, stuurman Sandrine, bootsman Russell, deckhand Jasmijn en kok Anna. Zij werden vergezeld door een gastbemanning van elf personen: Kristin, Andy, Henri, Mirek, Michal, Martin, Guy, C-K, Dan, Burkhart en Bob. Samen wisten zij de uitdagende route van west naar oost met succes te bevaren.

Derde succesvolle Doorvaart

De Noordwestelijke Doorvaart geldt als een van de meest uitdagende zeeroutes ter wereld. Voor de Tecla was dit de derde succesvolle oversteek:

2019 – eerste Doorvaart van oost naar west

2023 – eerste Doorvaart van west naar oost

2025 – tweede Doorvaart van west naar oost

Hoogtepunten van de reis

Tijdens de expeditie werden bijzondere locaties aangedaan, waaronder Nome, Bloody Falls in Kugluktuk, Gjoa Haven, de hike naar Lady Franklin’s Cairn, het bezoek aan de Hudson’s Bay Company hut in Fort Ross en Beechey Island, inclusief de historische cairn van de Franklin-expeditie. Ook waren er indrukwekkende ontmoetingen met ijsberen en lokale gemeenschappen, waarin de sterke cultuur en rijke nalatenschap van het gebied centraal stonden.

Op vrijdag 12 september 2025 om 18:30 Nederlandse tijd stak de Tecla de Arctische Cirkel over; dit markeerde formeel haar tijd in het hoge noorden.

Over Tecla & persoonlijke achtergrond

Tecla is een traditioneel zeilschip met een rijke geschiedenis in expeditie-zeilen. Ze combineert zeilprincipes van vroeger met hedendaagse navigatie- en veiligheidssystemen. Al jaren is Tecla actief in expeditie-varen, waarbij duurzaamheid, respect voor natuur en cultuur en het delen van de ervaring met gasten centraal staan.

Gijs, mede-eigenaar en kapitein, werd geboren in Nijmegen in 1981. Met ruime ervaring in expeditie-zeilen leidt hij de reizen met vakmanschap, passie voor avontuur en oog voor mens & milieu.

Slot & toekomst

Voorlopig was dit de laatste Noordwestelijke Doorvaart voor de Tecla. Met trots kijken zowel bemanning als eigenaren terug op een reis die zwaar was, maar vooral prachtig: een tocht vol schoonheid, uitdaging, onverwachte ontmoetingen en culturele rijkdom.

Wie het volledige verhaal wil lezen, vindt uitgebreide logboekfragmenten online, waarin elke etappe is vastgelegd — met momenten van spanning én betovering.

Tecla Bemanning Noordwestelijke Doorvaart, Van links naar rechts bovenste rij eerst: C-K, Russell, Mirek Sandrine, Gijs, Guy, Martin, Burkhart, Anna, Andy, Bob, Michal, Jasmijn Dan, Kristin, Henri
Tecla in Bellot Strait