
Vreemde tweemaster op bezoek
Begin augustus heeft de onder Franse vlag varende houten tweemaster LUN II enkele dagen voor het Schipperscafé afgemeerd gelegen. Het klassieke schip is in 1914 als vissersvaartuig bij een werf in de buurt van het Noorse Aalesund van stapel gelopen. Vanaf die tijd heeft het diverse verbouwingen ondergaan en verschillende eigenaren gehad. In 2016/2017 is het schip omgebouwd tot zeilend vrachtschip en wordt er in samenwerking met Fairtransport Shipping uit Den Helder regelmatig vracht mee vervoerd.

Veel werk verzet op lichtschip Texel
De afgelopen maanden is door vrijwilligers van de Stichting Historie der Kustverlichting veel werk verzet om de arbeidsomstandigheden in de machinekamer van het lichtschip Texel te verbeteren. Het werk omvatte het gedeeltelijk aanbrengen van een nieuwe traanplatenvloer (foto) en het vastzetten van een aantal bestaande, loszittende platen. Mede hierdoor zijn kranen en kabelgoten beter bereikbaar gemaakt.
Foto: Sjaak Vrieling ©

Noordzee naar Stoomsloepenweekend
Op vrijdag 15 augustus is de stoomsleepboot Noordzee met passagiers uit Museumhaven Willemsoord vertrokken om te gaan deelnemen aan het op 16 en 17 augustus bij het Nationaal Stoommachinemuseum in Medemblik te houden Stoomsloepenweekend. Spannende bijkomstigheid was het voor het eerst passeren van de nieuwe brug over de museumhaven (foto). Tijdens het weekend zijn vanuit Medemblik diverse vaartochten gemaakt over het IJsselmeer. Met in totaal circa 200 enthousiaste passagiers. Op maandag is in Enkhuizen gebunkerd voor de verdere vaartocht naar Sail Amsterdam.

Radiozendamateurs op lichtschip Texel
Op zaterdag 16 en zondag 17 augustus bruiste het weer van de activiteiten in de radiohut van het lichtschip Texel toen lokale radiozendamateurs hun bijdrage leverden aan het International Lighthouse and Lightship Weekend (ILLW). Doel hiervan is om twee dagen lang zoveel mogelijk radioverbindingen tot stand te brengen met lichtschepen, lichtbakens en vuurtorens wereldwijd. Aan het evenement hebben uit alle delen van de wereld zo’n 360 groepen radiozendamateurs deelgenomen.

Vloot reddingboten naar Amsterdam
Nagenoeg de gehele collectie reddingboten uit Museumhaven Willemsoord heeft aan de grote Sail-manifestatie in Amsterdam deelgenomen. Gespot zijn onder andere de Dorus Rijkers, De Zeemanspot, Javazee, Prins Hendrik, Insulinde, Suzanna en Tjerck Hiddes. De tiende editie van het nautisch evenement, gehouden van 20 tot 24 augustus, stond geheel in het teken van het 750-jarig bestaan van onze hoofdstad en heeft ruim 2,5 miljoen bezoekers getrokken.




Nog meer Sail Amsterdam deelnemers
Naast de vloot reddingboten hebben ook andere klassieke schepen uit Museumhaven Willemsoord het grote in Amsterdam gehouden Sail-evenement niet aan zich voorbij laten gaan. Waaronder de stoomsleepboot Noordzee (foto 1), die tijdens het evenement ook talloze vaartochten met betalende gasten heeft gemaakt, de botter HD2, de motorsleepboot Hercules (foto 2), het tallship Morgenster (foto 3) en de tjalk Frouke (foto 4).

Josepha en Antilope in PDVE docu
Op de tweede dag van Sail Amsterdam is aan boord van de stoomsleepboot Furie de documentaire ‘De Toekomst van duurzaam varend erfgoed’ in première gegaan. Deze is in opdracht van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed (PDVE) gemaakt door Freek Lagerweij (Jules Media). Met als doel om samen met het Ministerie van Infrastructuur en Verkeer uitzonderingsregelingen uit te werken voor historische schepen, zodat deze niet wegvallen. In deze docu is een prominente rol weggelegd voor Josepha Kempl, eigenaresse van de prachtige tjalk Antilope die deel uitmaakt van de schepencollectie van Museumhaven Willemsoord. Zij vertelt uitgebreid over haar droom die zij heeft mogen verwezenlijken. Verder zijn ook mooie beelden te zien van de Antilope zelf. Zowel zeilend als drooggevallen bij laag water op de Waddenzee. Het PDVE is opgericht door leden van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB).

Morgenster even terug in Den Helder
Na deelname aan diverse tallshipraces in NW-Europese wateren en aan Sail Amsterdam (foto) is de Morgenster op maandag 25 augustus even teruggekeerd naar haar thuishaven Den Helder. Hier is zeilbrik afgemeerd aan de afbouwkade van Museumhaven Willemsoord om alles weer in gereedheid te brengen voor de verdere voortzetting van het vaarseizoen. Op het programma staat onder andere nog een reis naar Brazilië. Eind dit jaar wordt de tweemaster weer in Museumhaven Willemsoord terugverwacht.

Sparto weer te water
Deze maand is het na de nodige inspanningen gelukt om de houten Deense kotter Sparto redelijk waterdicht te krijgen, zodat deze eind augustus toch weer bij straal- en schildersbedrijf Teerenstra te water kon worden gelaten. Met assistentie van een klein sleepbootje is de Sparto op de eerste dag van september weer naar haar vaste ligplaats in Museumhaven Willemsoord teruggebracht.

In memoriam
In week 32 ontvingen wij het droeve bericht dat Marinus Schrieken, één van onze trouwste vrijwilligers, op 6 augustus op 99-jarige leeftijd was overleden. Na zijn werkzame leven hield Rinus zich jarenlang intensief bezig met de restauratie van de stoomsleepboot Y8122 en de motorsleepboot Dombo Y8017. Ook voer hij vaak mee met beide schepen en verleende hij allerlei hand- en spandiensten. Met name als er iets met de heftruck getransporteerd moest worden, stond hij zijn mannetje. Op 6 april 2013 heeft hij in het Schipperscafé officieel afscheid genomen van zijn geliefde museumhaven om zich hierna geheel toe te leggen op het schilderen van landschappen en schepen. In het Schippercafé hangen bijvoorbeeld schilderijen van hem van de stoomsleepboot Furie en de motorsleepboot Dombo Y8017. Op 14 augustus is in de Vredeskerk aan de Torplaan een afscheidsdienst gegeven voor Marinus, waarna hij in besloten kring is gecremeerd. Wij gedenken hem in erkentelijkheid.
Foto’s: Paul Schaap ©, tenzij anders vermeld