Oktober 2021

NAUTISCH NIEUWS, oktober 2021

Foto: Ilse van Hoepen ©

Plaquette onthuld op De Zeemanspot
Op de eerste dag van deze maand hebben Julie Habraken en Jan Karel Bout in het voorgereddenverblijf van de motorreddingboot De Zeemanspot een plaquette onthuld. Dit ter nagedachtenis aan de oprichters van de fondsen die onder andere de gezinnen van zeevarenden in de Tweede Wereldoorlog financieel hebben bijgestaan. Beide onthullers zijn nazaten van deze helden die destijds met hun actie hun leven op het spel zetten. Speciaal voor de onthullingsplechtigheid was de reddingboot achter het Koninklijk Instituut van de Marine afgemeerd.

Foto: Ilse van Hoepen ©

Ook plaquette onthuld op Dorus Rijkers
Op dezelfde dag en locatie is op de motorreddingboot Dorus Rijkers een plaquette onthuld door Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal René Tas, met assistentie van zeeschilder Fred Boom. Dit ter nagedachtenis aan de kanonneerboot Hr.Ms. Johan Maurits van Nassau die op 14 mei 1940 ter hoogte van Callantsoog door de Duitsers tot zinken werd gebracht. Deze plaquette omvat naast een beschrijving van deze gebeurtenis en de rol die de Dorus Rijkers hierbij heeft gespeeld, een reproductie van het schilderij dat Fred Boom van de kanonneerboot heeft gemaakt.

De Zwarte Ruiter op bezoek
Elke maand meert er wel een bijzonder vaartuig aan de Flaneerkade af. Zoals deze maand het zeilcharterschip De Zwarte Ruiter uit Harlingen. Deze 21 meter lange tjalk is in 1894 van stapel gelopen en heeft tot 1962 als vrachtvaarder dienst gedaan. Het schip voert nog steeds haar tuigage uit 1903. Het zeiloppervlak bedraagt 200 vierkante meter en op meerdaagse zeiltochten kunnen 16 passagiers worden meegenomen.

Volendammer vissersbootje op helling
Een opmerkelijke droogzetting op onze helling is op maandag 11 oktober uitgevoerd met de VD 71 Grondzee. Volgens de schipper heeft dit Volendammer vissersbootje, een zogeheten ijzeren MarkerRondbouw, een lengte van 10 meter en is het in 1936 gebouwd door Van Goor uit Volendam. Op de helling is laswerk aan de romp uitgevoerd.

Foto: Froukje Blaauw ©

Uithouders voor tjalk Frouke
Afgemeerd aan de kade van het Werfkanaal heeft de Frouke twee stalen uithouders gekregen. Elk met een lengte van een meter. Hierdoor is de monumentale tjalk op enige afstand van de kade komen te liggen, met als doel te voorkomen dat er door het uitgaanspubliek rommel op het dek wordt gegooid.

Tres Hombres onder handen genomen
Bijna de gehele maand oktober is op de werf van Teerenstra hard gewerkt aan het opknappen van de houten romp van de zeilende handelsvaarder Tres Hombres van Fairtransport Shipping. Het schip werd hiervoor rondom in de steigers gezet. Eind oktober was het werk gereed en kon de Tres Hombres weer te water gelaten en naar de afbouwkade van de museumhaven verhaald worden. Hier zal het schip gereed worden gemaakt voor haar volgende trans-Atlantische oversteek.

Stella Maris weer terug in haven
Opnieuw heeft het zeilchartervaartuig Stella Maris voor een ligplaats in onze museumhaven gekozen, waar langszij het slaapschip De Tukker aan de Flaneerkade is afgemeerd. De in 1914 gebouwde Stella Maris is 32 meter lang en heeft een zeiloppervlak van 250 vierkante meter. Aan boord is accommodatie voor 14 gasten. Gevaren wordt op zowel de Noordzee als de Oostzee.

Onderhoudsperiode van start
Nu het vaarseizoen voorbij is, wordt in onze museumhaven weer volop onderhoudswerk uitgevoerd aan de schepen. Opvallend in oktober was dat het accent hierbij lag op het onderhoud aan de masten, zoals van de zeilende handelsvaarder Tres Hombres, de klipperaak Hollandia (foto 1) en de Friese maatkast Ideaal (foto 2).

Werk aan Medemblikkerloods vordert gestaag
De verlenging van de Medemblikkerloods, uitgevoerd door het Helderse aannemingsbedrijf L. v.d. Wal en Zn, krijgt steeds meer vorm. De houten loods is inmiddels met 7,40 meter verlengd, hetgeen intern een zee aan extra ruimte heeft opgeleverd. En dan zowel beneden in de houtwerkwerkplaats (foto 1) als op de bovenverdieping (foto 2), waar onder andere een zeilzolder zal worden ingericht. Naar verwachting kan het gehele bouwproject begin 2022 worden afgerond.

Zitbank even slaapbank
De pas door Bert van Baar opgeknapte bankjes voor het Schipperscafé worden niet alleen gebruikt om even lekker op te gaan zitten en te genieten van al dat moois dat onze museumhaven te bieden heeft, maar ook om even liggend een uiltje te knappen. Bijvoorbeeld door een bemanningslid van de Tres Hombres die aan de kade om de hoek gereed gemaakt wordt voor haar volgende handelsreis.

Foto’s: Paul Schaap ©, tenzij anders vermeld