Juni 2021

NAUTISCH NIEUWS, juni 2021

Foto: Ruurd Eijzinga ©

Tank uit sleepboot Truy gehesen
Op onze afbouw-/restauratiekade is maandag 7 juni met de heftruck een grote ballastwatertank uit het achterschip van de motorsleepboot Truy gehesen. Omdat de tank niet meer werd gebruikt, besloot eigenaar Dirk Droog de vrijgekomen ruimte in het achterschip van de sleper voor extra opslagruimte te gaan benutten. Een maand eerder was de 17 meter lange Truy, een voormalige patrouilleboot uit het benedenrivierengebied, op de helling voor inspectie en onderhoud drooggezet. Toen werd ook gelijk een boegschroef geïnstalleerd.

Nieuwe aanwinst reddingmuseum
De unieke collectie reddingboten, afgemeerd bij het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers, is uitgebreid met de prachtig gerestaureerde houten strandreddingboot Abraham Fock. Deze ruim 10 meter lange boot is in 1937 door de Noord- en Zuid Hollandsche Redding Maatschappij in dienst gesteld en vernoemd naar één van de oprichters. De boot werd gebouwd door De  Gebroeders Taat uit Katwijk. De Abraham Fock heeft op station gelegen op Ameland, Terschelling en Schiermonnikoog en in IJmuiden en Wijk aan Zee. Thans is de reddingboot eigendom van het reddingmuseum. Door de komst van de strandreddingboot zijn in Museumhaven Willemsoord nu al circa tien reddingboten te bewonderen. Een dergelijke gezamenlijke collectie van grote en kleine reddingboten is een unicum in de wereld.

Motorsleepboot Gar op helling
Begin deze maand heeft de 100 jaar oude motorsleepboot Gar van de familie Uitzetter een aantal dagen op de helling van de museumhaven gestaan (foto 1). Het droogzetten was nodig om inspectie-, reparatie- en onderhoudswerk te kunnen uitvoeren aan de romp en voor de hercertificering van de sleper. Op zaterdag 12 juni is de Gar weer als nieuw te water gegaan (foto 2).

Foto 1: Froukje Blaauw ©
Foto 2

Werk aan schroefas Frouke
Een project dat nog op de agenda stond voor de prachtig gerestaureerde tjalk Frouke van Ruurd Eijzinga betrof het aanpassen van de schroefas. Het hiervoor benodigde draaiwerk was eerder al door vrijwilligers op de draaibank in de mechanische werkplaats van de museumhaven uitgevoerd.
Om het werk aan de schroefas goed te kunnen uitvoeren, moest de Frouke medio juni enkele dagen op de helling worden drooggezet.

Tentconstructie over dek Bonaire
Om het achterdek van Zijner Majesteits Bonaire weer waterdicht te krijgen, is over het halfdek een tentconstructie geplaatst. Hierna is direct begonnen aan het vervangen van een aantal slechte houten delen van het dek. Als dit werk is afgerond, worden de naden tussen de balken met sikaflex dichtgemaakt. Eenmaal waterdicht, zullen onderdeks de officiersverblijven van het stoomschroefschip worden opgeknapt.

Tjalk Janna weer op bezoek
Deze maand is de monumentale tjalk Janna van Erik Schumacher uit Vreeswijk weer in onze museumhaven gesignaleerd. De Janna is voor velen een oude bekende aangezien de tjalk in het verleden al meerdere malen de museumhaven heeft aangedaan om van hieruit diverse vaartochten over de Waddenzee te gaan maken. De 25 meter lange tjalk is in 1898 gebouwd op de werf Mittendorf in Avereest en heeft tot 1988 commercieel gevaren.

Verlenging Medemblikkerloods krijgt vorm
Mede dankzij het goede weer in de maand juni is aannemer Van der Wal met de verlenging van de Medemblikkerloods al goed gevorderd. Na het storten en uitharden van de vloer is deze maand gestart met de bouw van het metalen skelet en de houten wanden en zoldervloer. Het streven is om voor de bouwvak de verlenging water- en winddicht te hebben.

Botenbouwers van Lyceum aan Zee
Een tiental leerlingen van Lyceum aan Zee heeft in de Medemblikkerloods, onder leiding van bootbouwer Bert van Baar, twee houten zeilbootjes gebouwd (foto 1). Doel van dit project is jongeren te interesseren voor het vak houtbewerking. Zaterdag 3 juli zijn beide bootjes door de bouwers in de museumhaven voor een proefvaart (foto 2) te water gelaten. Het bouwproject is met steun van het Waddenfonds uitgevoerd.

Foto 1
Foto 2: Pierre Talloen ©

Earl of Pembroke verhaald naar Flaneerkade
Met de sleepboten Jolly en Jutter van de firma Krul is op zaterdag 26 juni de Earl of Pembroke vanuit de museumhaven naar een nieuwe afmeerplek aan de Flaneerkade verhaald. De in een slechte staat van onderhoud verkerende Engelse driemaster vertrekt mogelijk naar Hellevoetsluis om daar in het Jan Blanken dok te worden opgeknapt. De Earl of Pembroke heeft 1945 als bouwjaar en is een replica van de Endeavour van ontdekkingsreiziger Captain James Cook.

Botter HD 2 op helling museumhaven
Nadat aan de afbouw-/restauratiekade eerst de mast van de HD 2 was getakeld, kon de botter op zaterdagmorgen 26 juni op de helling van de museumhaven worden drooggezet. Het benodigde reparatie- en onderhoudswerk is hierna uitgevoerd door vrijwilligers van de Stichting Helderse Botters. Op maandag 5 juli is de botter weer als nieuw te water gegaan. Voor de HD 2 heeft ook nog kort een paviljoentjalk op de helling gestaan.

30-jarig jubileum Stichting Nautische Monumenten
Maandag 21 juni was het precies 30 jaar geleden dat op verzoek van de gemeente Den Helder de Stichting Nautische Monumenten Den Helder werd opgericht. Dit met als doel om op het Willemsoordcomplex een Nautisch Kwartier met museumhaven op te zetten en te exploiteren. De oprichting vond in Den Helder plaats aan boord van de VOC-replica Amsterdam. Op de archieffoto wordt de replica door marineslepers afgemeerd aan de Onderzeedienstkade, thans Nieuwediepkade.

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld