9-9-2024 Expositie gravures in Schipperscafé Museumhaven

PERSBERICHT – 9 september 2024

EXPOSITIE GRAVURES IN SCHIPPERSCAFÉ MUSEUMHAVEN

Den Helder – Tijdens de Open Monumentendagen, die dit jaar worden gehouden op zaterdag 14 en zondag 15 september, is een kleine expositie van oude gravures van Den Helder en oude kaarten van de Kop van Noord-Holland ingericht in het Schipperscafé. De afbeeldingen zijn afkomstig uit de veel omvangrijkere collectie van Hennie Ottervanger. Het tot het Nautisch Kwartier van Museumhaven Willemsoord behorende Schipperscafé is op beide dagen geopend van 10 tot 16 uur en de toegang is gratis.

Een deel van het altijd gezellige Schipperscafé is komend weekend ingericht als expositieruimte voor enkele tientallen unieke gravures en kaarten. Eigenaar Hennie Ottervanger (77) is aanwezig om tekst en uitleg te geven. Deze geboren en getogen Jutter is altijd al heel geïnteresseerd geweest in de historie van Den Helder. Door de jaren heen heeft hij dan ook een grote collectie verzameld van gravures, boeken, ansichtkaarten, tekeningen, aardewerk en tal van andere objecten die iets met Den Helder en de Kop van Noord-Holland te maken hebben.

De tentoongestelde gravures zijn prachtig ingelijst en alle voorzien van een passe partout. De eigenaar zegt zelf erover: “Het doet me veel plezier dat nu ook anderen met een deel van deze prachtige afbeeldingen kennis kunnen maken. In het Schipperscafé kan ik maar een klein deel laten zien, maar ik ben bezig met de voor bereidingen voor een grotere expositie later dit jaar.”

Hennie Ottervanger toont alvast een deel van zijn unieke collectie gravures tijdens de Open Monumenten Dagen. (Foto: Paul schaap)