NAUTISCH NIEUWS, januari 2019
Nieuwbouwproject in Medemblikkerloods
Onder leiding van Bert van Baar van de Bootbouwschool is in de Medemblikkerloods hard gewerkt aan de bouw van een traditionele houten zeilsloep van het type Orkney Yole. Initiatiefnemer van dit project is Gijs Sluik, de eigenaar van de zeilende haringlogger Tecla. Dit type zeilsloep is ooit gebruikt in de regio waar de Tecla regelmatig met haar zeiltochten te vinden is. De Orkney Yole heeft een lengte van circa 4,5 meter.
Nordlys onder handen genomen
Bij het Helderse straal- en schildersbedrijf Teerenstra wordt, onder leiding van Andreas Lackner, de zeilende handelsvaarder Nordlys door vrijwilligers aan een uitgebreide opknapbeurt onderworpen. Het vaartuig is hiervoor met de mobiele schepenlift op het werfterrein drooggezet. Ondertussen is al een aantal slechte rompdelen van het onderwaterschip vervangen.
Opnieuw veel belangstelling voor rondleidingen
Ook in 2018 was de interesse voor historische rondleidingen over het Willemsoordterrein en presentaties over de museumhaven weer groot. In totaal meldden zich 554 mensen hiervoor aan. Van dit aantal namen er 472 deelgenomen aan een rondleiding en 82 woonden een beamerpresentatie bij in het Schipperscafé. Dertig mensen gingen voor allebei. Bijzonder is dat vorig jaar ook rondleidingen in het Duits zijn gegeven en dat er een rondleiding speciaal voor gebruikers van scootmobiels is georganiseerd.
Succesvolle crowdfundingcampagne
De campagne die eind 2018 is gehouden om via crowdfunding een aanzienlijk bedrag te kunnen verwerven voor de laatste fase van de restauratie van de zeegaande stoomsleepboot Noordzee is heel succesvol verlopen (zie ook persbericht). Particulieren en bedrijven hebben samen een bedrag van bijna 36.000 euro gedoneerd. Ook na de actie zijn er nog donaties binnengekomen op de rekening van de Stichting Stoomsleepboot Noordzee die de sleper beheert. De campagne heeft in zowel binnen- als buitenland veel media-aandacht gekregen.
Sparto weg uit museumhaven
De voormalige Deense viskotter Sparto is deze maand verhaald om naar het Helderse straal- en schildersbedrijf Teerenstra te gaan. Dit om onderhoud te kunnen uitvoeren aan het onderwaterschip en de voormast te plaatsen. De 20 meter lange, Sparto van Marinus Kroes is in 1948 in het Deense Esbjerg gebouwd en valt op door haar traditionele blauwgekleurde houten romp. Het werk op de kant bij Teerenstra zal enige maanden in beslag nemen.
Onderhoud aan masten Tecla
Om ook het komend zeilseizoen weer goed voor de dag te komen, wordt in en rond de Medemblikkerloods onderhoud uitgevoerd aan de masten en rondhouten van het zeilscharterschip Tecla. De masten liggen zowel in (foto 1) als achter de loods (foto 2).
Nieuwe aanwinst
Binnenkort wordt een uniek nautisch monument toegevoegd aan de schepencollectie van Museumhaven Willemsoord. Het gaat om de monumentale motorstrandreddingboot Barend van Spreekens. Deze in 1933 gebouwde, houten motorboot van de Stichting Barend van Spreekens is vernoemd naar één van de oprichters van de NZHRM. Plan is om het vaartuig in de Medemblikkerloods geheel in haar oude staat te herstellen. Meer informatie zie: bvs1933.nl
Stortemelk neemt plek Morgenster in
Het zeilcharterschip Stortemelk heeft in december de traditionele plek in de museumhaven ingenomen van waar normaal gesproken de Morgenster overwintert. Deze zeilbrik werkt op dit moment een druk vaarprogramma af, waarvan eind januari in het Caraïbisch gebied.
Pietertje op bezoek
Gespot in het Werfkanaal langs de Weststraat de platbodem Pietertje. Het van Wieringen afkomstige vaartuig is naar Museumhaven Willemsoord gekomen om op de helling onderhoud te kunnen uitvoeren aan haar onderwaterschip.
Stadhuis in kloppend hart museumhaven
Groot was de verbazing toen het gemeentebestuur van Den Helder bekend maakte dat men het stadhuis wil vestigen in de Gebouw 66 (foto 1) en Gebouw 72 (foto 2), ofwel midden in het kloppend hart van de museumhaven. Een en ander kan een ernstige bedreiging gaan vormen voor de verdere ontwikkeling van het Nautisch Kwartier en de Museumhaven Willemsoord, evenals voor het voortbestaan van de jaarlijkse Traditionele Schepen Beurs.
Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld