Mei 2021

NAUTISCH NIEUWS, mei 2021

Nieuwe aanwinst in museumhaven
Aan de rijke vloot van museale schepen van Museumhaven Willemsoord is de kleine sleper Weltevreden V toegevoegd.
De 11,5 meter lange sleepboot is in 1920 bij L. Smit & Zn in Krimpen aan de Lek van stapel gelopen en heeft vanaf die tijd al circa tien verschillende eigenaren gehad.

Vloer uitbreiding Medemblikkerloods gestort
In de maand mei is de uitbreiding van de Medemblikkerloods flink gevorderd. Na het construeren van de fundering, werd de vloer gestort en kon worden begonnen aan de verder afbouw (foto 1). Op de lichtopstand achter de loods is een bord bevestigd met daarop de namen van de sponsoren en de bedrijven die de uitbreiding mogelijk maken (foto 2).

Tjalk Nooit Volmaakt op helling
Op maandag 3 mei is de bijna 19 meter lange Friese tjalk Nooit Volmaakt de helling op getrokken. Eigenaar Bob Bramson is druk bezig de in 1907 gebouwde tjalk van woonschip weer om te bouwen tot zeilschip. De tjalk heeft twee weken op de helling gestaan. Gedurende deze periode is de romp flink onder handen genomen.

Gereedschap werkplaatsen uitgebreid
Op de foto toont Peter Jonas met gepaste trots de nieuwe apparatuur waarover de werkplaatsen van de Stichting Nautische Monumenten vanaf begin mei kunnen beschikken. Het betreft een hydraulische pijpenbuigmachine die is geschonken en een aangekocht apparaat waarmee aluminium kan worden gelast.

Tecla krijgt grote refit
Komende zomerperiode wordt door de familie Sluik, de eigenaren van de zeilende haringlogger Tecla, gebruikt om hun nautisch monument weer eens grondig onder handen te nemen. Zo wordt het onderwaterschip in zijn geheel aangepakt, waarbij een groot deel van het vlak wordt vervangen. Ook krijgt het zeilschip een nieuw interieur. Een groot deel van het werk zal in Harlingen worden uitgevoerd.

Vlaggenparade tijdens European Maritime Days
Hoewel de virtuele manifestatie European Maritime Days bijna  onopgemerkt op het Willemsoordcomplex in Den Helder heeft plaatsgevonden, is op donderdag 20 en vrijdag 21 mei in het Nautisch Kwartier ter gelegenheid hiervan toch flink gevlagd. Net als op Koningsdag en op 5 mei al het geval was, waren ook op deze dagen bijna alle schepen gepavoiseerd en op tal van plekken EMD-vlaggen gehesen.

Sleepboot Truy op helling
Na de tjalk Nooit Volmaakt is op 18 mei een ander monumentaal werkschip voor onderhoud en reparatie op de helling drooggezet. Het was de ruim 17 meter lange motorsleepboot Truy van Dirk Droog uit Warmenhuizen. Een voormalige patrouilleboot uit het benedenrivierengebied. De romp van de sleper heeft grondig onderhoud gehad en daarnaast is hierin een boegschroef geïnstalleerd. Begin juni is de Truy weer te water gegaan.

Reddingboten verhaald naar Damen
Op dinsdag 25 mei moesten de motorsleepboten Dorus Rijkers en De Zeemanspot even wijken van hun ligplaats bij restaurant Stoom. Dit omdat er ter voorbereiding van de aanleg van een nieuwe toegangsbrug naar het Willemsoordcomplex bodemonderzoek (sonderen) zou worden uitgevoerd. De beide boten werden verhaald naar Damen Shipyards Den Helder (foto), maar konden enkele dagen later weer naar hun vaste ligplaatsen terugkeren.

Dutch Wooden Boat Festival gaat door
Niet begin juli, maar van 3 t/m 5 september wordt ijs en weder dienende in het Nautisch Kwartier op het Willemsoordcomplex door Bert van Baar de tweede editie van het Dutch Wooden Boat Festival georganiseerd. Ook deze keer is de toegang voor bezoekers en bezoekende schepen weer gratis. Inmiddels hebben zich al diverse klassieke zeilschepen, viskotters, roei- en zeilboten, als ook de houten mijnenveger Mahu aangemeld. Tijdens het driedaagse festival worden presentaties gegeven over onder andere het Sailcargo project in Costa Rica en vindt ook dit jaar weer een verloting plaats van een prachtige zeilboot, compleet met trailer (foto). Verder wordt een tweedehandsmarkt voor bootspullen gehouden en staat de uitreiking van de Amateur Boot Bouw Award (ABBA) op het programma. Voor meer informatie: dutchwoodenboatfestival.nl

Kruidentuintjes voor Schipperscafé
De twee bloembakken voor het Schipperscafé zijn door Josepha Kempl, eigenaresse van de tjalk Antilope, omgetoverd tot kruidentuintjes. De bakken bevatten naast een kleine appelboom kruiden als tijm, citroentijm, kervel, bieslook, basilicum, rozemarijn en krulpeterselie die door havenliggers naar believen mogen worden geoogst, bij voorkeur met een schaar.

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld