Juli 2020

NAUTISCH NIEUWS, juli 2020


Vaarseizoen toch van start
Maanden later dan gepland en met inachtneming van de geldende coronaregels is toch het vaarseizoen van start gegaan en zijn de grote zeilschepen Morgenster (foto), Stortemelk en Tecla eind juni weer naar zee vertrokken. Verder hebben de reddingboten Dorus Rijkers en De Zeemanspot op 8 juli bij de ingang van het Molengat hun eerste asverstrooiing van dit jaar uitgevoerd. Tengevolge van de coronaregels mochten er per reddingboot, naast vier bemanningsleden, slecht zeven in plaats van twaalf passagiers mee. Feit is dat alle schepen de eerste helft van 2020 niet hebben kunnen varen vanwege de coronacrisis en hierdoor een aanzienlijke hoeveelheid inkomsten zijn misgelopen, nodig voor de instandhouding van deze nautische monumenten.

Verloting racezeilboot een succes
De verloting door Bert van Baar van een in 1934 gebouwde Sharpie racezeilboot met trailer is met alle 100 verkochte loten een succes geworden. Bij de trekking op zaterdag 4 juli in het Schipperscafé is IJsbrand Visser als winnaar uit de bus gekomen. De 6 meter lange zeilboot is voorzien van een wedstrijd- en een toertuig een heeft 2.500 euro opgebracht. Dit geld gaat naar een botenbouwproject in Costa Rica.


Hevenaak krijgt steeds meer vorm

Langs de afbouwkade is de afgelopen maanden veel werk verzet door de eigenaren van de monumentale hevenaak Adriana. De lelijke opbouw is ondertussen verdwenen en het vaartuig krijgt steeds meer haar originele vorm terug. Een prestatie van formaat. De Adriana is in 1911 gebouwd


Karin weer te water
De 100 jaar oude klipperkraak Karin uit Amstelhoek is op zaterdag 4 juli weer te water gegaan. Dit na een flinke onderhouds- en reparatiebeurt aan het onderwaterschip. De Karin was het 80-ste schip dat sinds de ingebruikname op de helling werd drooggezet.


Maatje terug in museumhaven

Sinds 26 juni ligt de Zeeuwse poon Maatje weer in het werfkanaal van Museumhaven Willemsoord afgemeerd. Een uniek vaartuig uit 1893 is na vorig jaar voor de eerste keer de museumhaven te hebben bezocht ondertussen aangesloten bij de Stichting Nautische Monumenten. Het vaartuig is prachtig gerestaureerd en een lust voor het oog.


Palingvisser op helling

Net na de middag, op zaterdag 11 juli, is de kotter UK 65 op de helling van de museumhaven drooggezet om onderwaterschip en de scheepsschroef te kunnen inspecteren. De kotter, die jarenlang als palingvisser is ingezet op het IJsselmeer, is in 1949 voor de familie Post op Urk als UK 82 van stapel gelopen. In 1979 is de bijna 15 meter lange kotter na een overname herdoopt in UK 65 en in 1996 is de kotter weer verkocht. De huidige eigenaar woont in Den Helder.


Clipper Stad Amsterdam uit dok 2 gesleept

Door de motorsleepboot Eemshorn is op maandagmiddag 13 juli de compleet gerenoveerde clipper Stad Amsterdam uit het monumentale dok 2 gesleept. Via het bassin en de Zeedoksluis is de driemaster verhaald naar Harssens op de Buitenhaven om vandaaruit te gaan proefvaren. Aansluitend zijn in dok 2 nog de laatste puntjes afgewerkt om eind juli echt uit Den Helder te vertrekken.


Bonaire heeft weer een kampanje

Met behulp van een mobiele telescoopkraan is op 14 juli een nieuwe kampanje op het achterdek van de Bonaire gehesen. De wit geschilderde stalen constructie, gebouwd door IBIS Constructie uit Friesland naar een ontwerp van Gaastmeer Design, heeft een gewicht van 25 ton. Verder is op de brug van de Bonaire achter de schoorsteen een houten kaartentafel geïnstalleerd, gemaakt door René Lagendijk.

Tres Hombres terug in museumhaven

Na een vrachtreis met 19.000 flessen Franse wijn van Les Cables d’Olonne naar de Deense hoofdstad Kopenhagen is de zeilende handelsvaarder Tres Hombres op woensdag 22 juli weer in Museumhaven Willemsoord teruggekeerd (foto 1). Bij aankomst kreeg de bemanning een warm onthaal toen de schoenerbrik, met assistentie van de sleepboot GAR, aan de afbouwkade werd afgemeerd. Hiervoor waren, om plaats te maken, eerder al de Nordlys en de Luna II (foto 2) naar de Flaneerkade verhaald.
Foto: Froukje Eijzinga-Blaauw ©


Groninger tjalk drooggezet

Op maandag 27 juli is opnieuw een nautisch monument op de helling gezet. Dit maal betrof het een bijna 20 meter lange Groninger tjalk met de naam Doordrijver van Arie Kempkers uit Uithoorn. De tjalk is in 1911 op een Groningse werf gebouwd. Plan is om op de helling het onderwaterschip te conserveren en op het voordek een ankerlier te plaatsen. Ook worden huiddiktemetingen gedaan en diverse reparatie uitgevoerd, waaronder aan het berghout.

Rectificatie lief en leed

In de nieuwsbrief van juni stond dat op initiatief van Marja Timmers en Froukje Eijzinga-Blaauw voor de gemeenschap van onze museumhaven een Lief & Leed Fonds is opgezet. Initiatiefnemer is echter Peter Jonas, terwijl Marja en Froukje de uitvoering ervan op zich hebben genomen.
Ere wie ere toekomt.

 

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld