NAUTISCH NIEUWS, juli 2018
Nog meer schepen op helling
De belangstelling voor het droogzetten van monumentale schepen op de helling van Museumhaven Willemsoord is ook in de maand juli groot. Achtereenvolgens hebben de lemsteraak ’t Zeekalf LE 99 (foto 1), twee keer het motorvrachtschip Enterprise (foto 2) en de klipper Friso drooggestaan. Het aanhoudende mooie weer zorgde ervoor dat veel onderhoudswerk onder prima omstandigheden aan de vaartuigen kon worden uitgevoerd.
Restauratie klipper Friso
In Museumhaven Willemsoord is met de aankoop door Anita Koolhaas en Anne Dekinga van de klipper Friso een groot, nieuw restauratieproject van start gegaan. Dit bijna 23 meter lange en 5,30 meter brede vrachtschip is in 1898 als zeilaak Emanuel van stapel gelopen bij Scheepswerf De Graaf in Waspik. Kort na aankomst in de museumhaven is de klipper op de helling gezet en is de romp van vijf lagen verf voorzien. Eind juli is het vaartuig tijdelijk voor theater De Kampanje afgemeerd.
Zonnepanelen op Medemblikkerloods
In de tweede helft van juli zijn in totaal 32 zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van de Medemblikkerloods. Dit is gebeurd op initiatief van de Stichting Scheepstimmerwerf Willemsoord die het beheer voert over de loods waarin ook de houtwerkplaats van de museumhaven is gevestigd.
Ankerlier voor sleper Dombo
In de mechanische werkplaats is weer een technisch hoogstandje verricht. Door vrijwilligers van de Stichting Y 8122 is een speciale ankerlier gefabriceerd, bestemd voor installatie op de museumsleper Dombo Y 8017. Vanwege de nieuwe eisen die worden gesteld aan varend erfgoed is het noodzakelijk om een ankerlier aan boord van deze motorsleper te installeren, alsmede een ankerkluis te maken en een anker aan te schaffen.
Wapenschild weer als nieuw
Na jarenlang boven de ingang van het Schipperscafé in weer en wind te hebben gehangen, was het wapenschild van Rijkswerf Willemsoord dringend toe aan een opknapbeurt. Nadat specialisten van het Marinebedrijf deze klus hadden geklaard, werd het schild met de toepasselijk spreuk ‘Behoud door onderhoud’ weer op haar vertrouwde plek teruggehangen.
Schepen voor onderhoud naar Teerenstra
Voor groot onderhoud en conservering hebben ook in de maand juli weer diverse museale schepen gebruik gemaakt van de faciliteiten van het Helderse straal- en schilderbedrijf Teerenstra. Allereerst is hier de garnalenkotter Eems TM 45 (foto 1) flink onder handen genomen, gevolgd door het zeilende handelsvaarder Tres Hombres (foto 2).
Minisleper VIOS op bezoek
Deze maand heeft het slepertje VIOS, wat staat voor Vooruitgang Is Ons Streven, een bezoek aan Museumhaven Willemsoord gebracht. Volgens eigenaar Dirk Beekvelt uit Alkmaar is de VIOS in 1928 van stapel gelopen en heeft sindsdien lange tijd in de regio Amsterdam en later rond Warmond gewerkt. De sleper wordt voortgestuwd door een 3-cilinder GM Detroit dieselmotor van 80 pk. Het kleine vaartuig lag afgemeerd in het Werfkanaal.
Morgenster wordt varende denktank
De zeilbrik Morgenster begint in augustus aan bijzondere reis in het kader van Clean2Antarctica. De reis met groepen studenten gaat van Amsterdam, via de Canarische Eilanden, Brazilië, Kaap Hoorn, Kaapstad, Senegal, de Azoren weer terug naar Nederland. Gedurende de reis zullen de studenten zich buigen over de duurzaamheidsvraagstukken en naar mogelijkheden om afval als grondstof te gaan gebruiken. De bedachte oplossingen zullen door bedrijven worden getest.
Foto: Morgenster – Richard Sibley ©
Noordzee krijgt haar oude kleuren terug
De op dit moment in het Boerenverdriet afgemeerde, monumentale zeegaande stoomsleper Noordzee gaat er steeds beter uitzien. De namen en thuishaven zijn weer op de voor- en achtersteven aangebracht en de schoorsteen, voormast en een deel van het dekhuis zijn reeds in de oude, vertrouwde kleuren gezet. Binnenkort gaat Venko het nog resterende verfwerk aan dek en dekhuis afmaken.
Poon Maatje in Museumhaven
Eind juli meerde een prachtig gerestaureerd vaartuig aan de tjalkensteiger in Museumhaven Willemsoord af. Het betrof de voormalige Zeeuwse poon Maatje uit Leiden. Een zeilend vrachtschip dat in 1893 is gebouwd op een werf in Krimpen aan den IJssel. Het monumentale vaartuig heeft diverse eigenaren gehad en is sinds 1990 eigendom van Harry van der Heijden die het vaartuig compleet heeft gerestaureerd.
Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld