NAUTISCH NIEUWS, januari 2024
Zeilbrik Morgenster even bij Damen in dok
Op vrijdag 12 januari is de zeilbrik Morgenster drooggezet in het grote, in de Koopvaardersbinnenhaven gelegen dok van Damen Shipyards. Volgens eigenaar Harry Muter was de dokking nodig om het onderwaterschip te kunnen inspecteren en keuren. Dit werk zou enkele dagen in beslag nemen.
Lezing over de Stelling Den Helder
Onder grote belangstelling heeft onze vrijwilliger Dirk Reitsma op dinsdagavond 16 januari in School 7 een presentatie gegeven over de aanleg en huidige toestand van de Stelling Den Helder. Na eigen onderzoek concludeert hij dat de unieke ring van forten en verdedigingslinies rond Den Helder in een heel slechte staat verkeert en dat er snel maatregelen moeten worden genomen om onherstelbare schade te voorkomen.
Gereedschapsmagazijn weer als nieuw
Door diverse vrijwilligers is de afgelopen tijd hard gewerkt om het gereedschapsmagazijn in de mechanische werkplaats van onze museumhaven van boven tot onder grondig op te knappen en vervolgens opnieuw in te richten. Hiervoor is de gehele ruimte schoongemaakt en geschilderd en van nieuwe stellages en borden voorzien. Alle gereedschappen zijn nu overzichtelijk opgesteld en zodoende snel te vinden. Eerder is ook al de koffieruimte opgeknapt.
Workshop zeilmaken in Medemblikkerloods
Eigenaar Harry Muter van de Morgenster heeft samen met enkele van zijn bemanningsleden op dinsdagavond 23 januari een workshop traditioneel zeilmaken gegeven. Dit gebeurde op de zeilzolder van de Medemblikkerloods en was bestemd voor andere schippers en vrijwilligers van de museumhaven. Na de nodige theoretisch uitleg mochten de cursisten zelf aan de slag. Op de zeilzolder staan diverse machines voor het naaien van zeilen opgesteld.
Nieuw monument in aantocht
In de lasserij van de museumhaven wordt door meesterlasser Peter Jonas hard gewerkt aan de constructie van een bijzonder monument. Dit wordt geheel uit cortenstaal opgebouwd en krijgt nog dit jaar een speciale plek op het Willemsoordcomplex.
Veel werk aan onderhoud schepen
Niet alleen zomers wordt veel werk verzet aan het in stand houden van alle mooie nautische monumenten in de museumhaven. Ook in de winterperiode gebeurt het nodige en dan met name aan de schepen die over enige tijd weer in de vaart gaan. Zo worden werkzaamheden verricht aan onder andere zwaarden, masten, ra’s, tuigages (foto 1) en andere scheepsdelen. Tussen de bedrijven door wordt er altijd wel even tijd vrij gemaakt om samen een gebakken visje te happen (foto 2). Het meest opvallend waren de afgelopen periode toch wel de werkzaamheden aan De Tukker (foto 3). Op deze aan de afbouwkade afgemeerde zeilende handelsvaarder werd zelfs tot hoog in de mast gewerkt (foto 4).
Noordzee weer naar Dordt in Stoom
De stoomsleepboot Noordzee is uitgenodigd om op 25 en 26 mei weer deel te nemen aan de grote manifestatie Dordt in Stoom. Een tweejaarlijks evenement dat in Dordrecht wordt gehouden. De heen- en terugreis wordt in drie etappes gemaakt. Tijdens deze etappes op 22, 23 en 24 mei heen en op 27, 28 en 29 mei terug kan worden meegevaren. Twee jaar geleden was de 100 jaar oude Noordzee, toen net geheel gerestaureerd, eregast en blikvanger tijdens dit drukbezochte evenement (foto).
TV-opnames op het Willemsoordcomplex
Op donderdag 25 januari is uitvoerig gefilmd op het Willemsoordcomplex. Hierbij zijn opnames gemaakt van een aantal rijksmonumenten als gebouw 47 (pompgebouw) bij de ingang van de werf, gebouw 66 (mastenloods), het Torentje en het Paleis. Hierbij is onze vrijwilliger Paul Schaap geïnterviewd, waarbij hij de historie van deze monumentale gebouwen nader heeft belicht. De opnames zijn gemaakt voor een tv-documentaire over industrieel erfgoed in Noord-Holland en wordt eind maart door NH Nieuws uitgezonden.
Nog veel werk aan botter
Het zou een project van enkele maanden worden. Het vervangen van het vlak van de Westwalbotter RD28. In oktober 2022 ging in de Medemblikkerloods een groep vrijwilligers, onder leiding van Dirk Reitsma, aan de slag, maar de botter bleek in een veel slechtere staat te verkeren dan verwacht. Naast vlakdelen moesten ook onderdelen als spanten, berghout, huiddelen worden vervangen. Op dit moment is het project nog in volle gang, maar vordert wel gestaag. De vrijwilligers laten zich echter niet door al dat extra werk ontmoedigen. De complexe restauratie trekt regelmatig bezoekers die dan vol bewondering toekijken hoe met veel toewijding en vakmanschap aan de Westwalbotter wordt gewerkt.
Foto’s: Paul Schaap ©, tenzij anders vermeld