November 2017

NAUTISCH NIEUWS, november 2017


Nieuwe stoomketel voor Noordzee

Op de eerste dag van november is de nieuwe ketel voor de stoomsleepboot Noordzee in Dordrecht opgehaald en vervolgens naar Nieuwkoop getransporteerd. Bij de in laatstgenoemde plaats gevestigde firma Cal Trading wordt de ketel de komende maanden ingericht voor kolenstook en geheel geïsoleerd. Ook worden de appendages nagekeken en getest. In Museumhaven Willemsoord worden door vrijwilligers van de Stichting Stoomsleepboot Noordzee aan boord van de sleper de nodige voorbereidingen getroffen om binnenkort de oude, afgekeurde ketel te kunnen verwijderen.
Foto: Stichting Motorsleepboot Noordzee ©

Speciaal project in houtwerkplaats

In de Medemblikkerloods wordt in de houtwerkplaats van Scheepstimmerwerf Willemsoord door Wipke Iwersen aan een heel bijzonder project gewerkt. Het gaat om de bouw van een model van een zeilvaartuig dat tegen de wind in kan varen. Op de foto bekijkt Wipke (rechts) samen met werkplaatsbeheerder Bert van Baar de bouwtekening van het innovatieve zeilvaartuig (trimaran). Meer informatie over dit project is te vinden op windvinder.com.

Morgenster in dok

Voor inspectie en onderhoud heeft de zeilbrik Morgenster, die Den Helder als thuishaven heeft, begin november kort drooggestaan in het grote dok van Damen Shipyards Den Helder. De Morgenster is naast de Tecla, Stortemelk en Earl of Pembroke één van de vier grote tallships die in Museumhaven Willemsoord overwinteren.

Opening Traditionele Schepen Beurs

Onder het toeziend oog van beursmanager Jet Sluik is de officiële opening van de 2e EOC-Traditionele Schepen Beurs op vrijdagmorgen 10 november verricht door de Helderse wethouder Lolke Kuipers (links) en Ton van Dongen, directeur van EOC Scheepsverzekeringen uit Meppel. Laatstgenoemde stelde in zijn toespraak dat zijn verzekeringsmaatschappij ook de komende twee jaar graag hoofdsponsor van dit succesvolle evenement wil blijven.

Veel schepen op bezoek

Naast bijna 3000 bezoekers en een recordaantal van 67 standhouders
heeft de 2e EOC-Traditionele Schepen Beurs ook meer nautische monumenten naar Museumhaven Willemsoord getrokken. In totaal lagen op 10, 11 en 12 november ruim 50 prachtige gerestaureerde vaartuigen voor de deur. Hieronder ook een delegatie van Wieringen met hun aken WR 4 en WR 173 en het skuutje WR 60. De meeste bezoekende schepen waren opengesteld voor publiek.


Gespecialiseerd werk in lasserij

Tijdens de beursdagen konden de bezoekers in de voormalige houtwerkplaats in Gebouw 73 kennis maken met de pas ingerichte smederij en lasserij. Ondertussen is in de lasserij al het nodige specialistische laswerk verricht, waaronder het repareren van de toegangshekken van de steiger naar het lichtschip Texel.

Earl of Pembroke in museumhaven

Na de Traditionele Schepen Beurs kwam er in Museumhaven Willemsoord ruimte vrij om de 72 jaar oude driemastbark Earl of Pembroke af te meren aan de Flaneerkade, tegenover theater De Kampanje. Binnenkort wordt beslist of het benodigde onderhoud aan dit 44 meter lange zeilvaartuig in Den Helder zal worden uitgevoerd. Is dit het geval, dan wordt de bark drooggezet in het monumentale dok 2.

Y 8122 brengt Sint naar Den Helder

Op zaterdag 18 november was het weer zo ver. De stoomsleepboot Y 8122 bracht ook dit jaar de Sint weer naar Den Helder. Via de Zeedoksluis werd de goedheiligman samen met een groot aantal van zijn Pieten netjes afgeleverd in het bassin van het Willemsoordcomplex. Hier stonden op de kade honderden kinderen hen vol spanning op te wachten. Omdat niet alle Pieten met de Y 8122 mee konden varen, was ook de reddingboot Prins Hendrik ingeschakeld.


Museumschepen tijdelijk verhaald

In verband met de renovatie van de kadewanden achter het Marinemuseum zijn het ramschip Schorpioen en de mijnenveger Abraham Crijnssen naar de overzijde van het bassin verhaald. Beide schepen liggen nu tijdelijk achter Gebouw 72, waar ze niet toegankelijk zijn voor publiek.

Weer werkschip in dok 2

Eind november heeft op het Willemsoordcomplex wederom een werkschip in het monumentale dok 2 drooggestaan. Het betrof dit keer het rijksbetonningsvaartuig Terschelling dat in het dok door medewerkers van Damen Shipyards Den Helder onder handen is genomen.
Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld