Januari 2021

NAUTISCH NIEUWS,  januari 2021

Veel waardering voor verlichte schepen
Net als voorgaande jaren heeft de prachtig verlichte vloot van nautische monumenten in Museumhaven Willemsoord ook nu weer heel veel positieve reacties opgeleverd. Een groot deel van de maand december en de eerste week van januari waren de verlichte schepen een ware lust voor het oog. Hierna werd van de meeste schepen de feestverlichting weer veilig opgeborgen.
Op naar een volgende keer.


Opnieuw schepen in dok 2

In het monumentale dok 2 op het Willemsoordcomplex zijn begin januari door medewerkers van Damen Shipyards Den Helder twee snelle aluminium catamarans voor inspectie, reparatie en onderhoud drooggezet.
Het zijn de zusterschepen SeaZip 1 en SeaZip 2, zogeheten Damen Fast Crew Suppliers 2710, waarmee onderhoudspersoneel van en naar windturbineparken offshore wordt overgebracht. De beide catamarans hebben deel uitgemaakt van de vloot van SeaZip Offshore Services uit Harlingen.


Morgenster heeft nieuwe kluiverboom

Na enkele weken van voorbereiding is de zeilbrik Morgenster op maandag 11 januari van een verlengde en iets zwaardere kluiverboom voorzien. Deze was door schipper/eigenaar Harry Muter in elkaar gelast.
Voor de installatie ervan op het voorschip van de Morgenster was wel wat extra mankracht nodig, maar het eindresultaat mag er zijn. Harry Muter verwacht dat zijn schip met de nieuwe kluiverboom zeilend nog meer snelheid kan maken.


Geklonken mastvoet voor Metje Mourik

In de mechanische werkplaats heeft Wladimir Rakov een flinke hoeveelheid traditioneel klinkwerk verzet om een natuurgetrouwe mastvoet te maken voor zijn hagenaar Metje Mourik. De eigenaar is  al vanaf begin vorig jaar bezig met de complete restauratie van zijn 21,5 meter lange vrachtschip dat 1897 als bouwjaar heeft.


Eerste schip van het jaar op helling

De belangstelling om nautische monumenten op de helling naast Gebouw 73 droog te zetten, blijft onverminderd groot. Het spits is dit jaar afgebeten door de lemsteraak ’t Zeekalf LE 99. Het schip is op zaterdag 23 januari de helling opgetrokken om de romp te kunnen inspecteren en waar nodig te repareren.
Op woensdag 27 januari is de lemsteraak weer te water gegaan.


Insulinde weer als nieuw

Na een intensieve onderhoudsperiode is de beroemde reddingboot Insulinde in de museumhaven teruggekeerd. Twaalf vrijwilligers van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers hebben in tien weken tijd circa 600 uur aan de reddingboot gewerkt. Naast onderhouds- en reparatiewerk is de Insulinde van boven tot onder opnieuw in de verf gezet. De reddingboot maakt vanaf 2005 deel uit van de unieke schepencollectie van het reddingmuseum.


Klipperaak Hollandia op helling

Voor de tweede keer is de monumentale klipperaak Hollandia op de helling van Museumhaven Willemsoord drooggezet. Dit was vorig jaar maart/april ook al gebeurd voor een grondige opknap- en restauratiebeurt.
Aan de 28 meter lange klipperaak uit 1912 wordt nu het nog resterende restauratiewerk aan de romp uitgevoerd. Sinds de hernieuwde ingebruikname is de Hollandia het grootste en zwaarste schip dat de afgelopen tien jaar op de helling heeft gestaan.


Friese schouw in Medemblikkerloods

Vanaf eind januari wordt door eigenaar Leo Christopher uit Den Helder gewerkt aan zijn onlangs verkregen Friese schouw. Het 7 meter lange vaartuig heeft een romp en spanten van eikenhout en een grenen dek. Plan is om naast het nodige restauratiewerk het roer te vervangen en een Lister dieselmotor in te bouwen. Friese schouwen hebben veel weg van aken en zijn vroeger als vissersschepen ingezet. Nu worden ze het voornamelijk als pleziervaartuigen gebruikt.


Tecla voor tweede keer door Noordwest Passage

De eigenaren van de zeilende haringlogger Tecla willen opnieuw een zeiltocht gaan maken rond het gehele Amerikaanse continent. De eerste keer is de zogeheten Noordwest Passage van oost naar west gezeild.
Plan is om de tocht nu vanuit Dutch Harbor in Alaska in tegenovergestelde richting te maken, met als eindpunt Ilulissat in Groenland. De Noordwest Passage is 4.000 mijl lang en de doorvaart neemt circa 50 dagen in beslag. De Tecla ligt nu nog voor onderhoud in de museumhaven.


Het blijft nog even stil in Schipperscafé

Vanwege de coronapandemie moest het Schipperscafé ook de gehele maand januari gesloten blijven. Vorig jaar was de exploitatie ervan in coronaopstelling slechts een aantal maanden mogelijk. Dit zal nu pas weer kunnen als door de overheid de regels worden versoepeld. Wanneer dit gaat gebeuren, is nog onzeker. Maar oude tijden zullen herleven. Houd moed!

Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld