NAUTISCH NIEUWS, mei 2022
LE 74 ’t Kan Verkeren drooggezet
Begin mei heeft de ijzeren Lemsteraak LE 74 ’t Kan Verkeren een aantal dagen drooggestaan op de helling naast het Schipperscafé. Deze tijd is door eigenaar Frans Schreuder gebruikt om het nodige onderhoud te plegen aan de romp van het voormalige vissersvaartuig. De Lemsteraak is in 1900 bij de Gebr. De Boer in Lemmer van stapel gelopen en vanaf de oplevering circa 60 jaar in de Zuiderzeevisserij actief geweest. De LE 74 behoort tot de schepencollectie van Museumhaven Willemsoord.
Herinrichting minikruidentuin
Eigenaresse Josepha Kempl van de tjalk Antilope heeft op de kade voor het Schipperscafé opnieuw twee plantenbakken als minikruidentuin ingericht. Na een verantwoorde groeiperiode mogen mensen die werkzaam zijn op de museumhaven de kruiden gaan toepassen bij de bereiding van hun maaltijden.
Wieringer Tom op helling
In de tweede week van mei heeft de ijzeren kotter WR 174 Tom op de helling naast het Schipperscafé gestaan. Hierbij is door de eigenaar in hoog tempo de romp van het vaartuig grondig onder handen genomen. Tevens zijn aan boord enkele reparaties uitgevoerd. De tewaterlating op zaterdag 14 mei is bij toeval gadegeslagen door een grote groep gasten die voor de jubileumviering van de stoomsleepboot Noordzee naar Den Helder waren gekomen. De 15 meter lange kotter is in 1949 als UK 33 in Landsmeer gebouwd en heeft ook nog enige tijd als UK 65 gevaren.
Door leerlingen gebouwde solarboot te water
In het kader van het Young Solar Challenge Project, met als doel jongeren te interesseren voor techniek, hebben leerlingen van Scholen aan Zee in de Medemblikkerloods een door zonnepanelen aangedreven solarboot gebouwd. Dit is gebeurd onder leiding van loodsbeheerder Jan Glazema. Op vrijdag 13 mei is het vaartuigje, volgepakt met elektronica, vanaf de helling achter de Medemblikkerloods te water gelaten. Aansluitend zijn er succesvolle proefvaarten mee gemaakt. De leerlingen willen met hun solarboot in wedstrijdverband de Elfstedentocht gaan varen.
Dirk Reitsma erebestuurslid Helderse Botters
Tijdens de viering van zijn 80-ste verjaardag in restaurant Kade 60 is vrijwilliger Dirk Reitsma (rechts) tot zijn grote verrassing benoemd tot erebestuurslid van de Stichting Helderse Botters. Dit vanwege zijn niet aflatende inzet voor het in stand houden van de botters van deze stichting, zijn vele werk aan de Medemblikkerloods en zijn hulp aan vele andere projecten, waaronder de restauratie van de strandreddingboot Barend van Spreekens.
Stoomsleepboot Noordzee 100 jaar
Onder grote belangstelling is op zaterdag 14 mei in Museumhaven Willemsoord de 100-ste verjaardag van de stoomsleepboot Noordzee gevierd (zie ook persbericht). Voor de gelegenheid is de geheel gerestaureerde eeuweling afgemeerd aan de steiger voor het Schipperscafé. Met het laten loeien van de stoomfluit is die dag om 11.00 uur het startsein gegeven voor de feestelijkheden. Beginnend met een voordracht van voorzitter Monnie de Vries van de Stichting Stoomsleepboot Noordzee. Aansluitend heeft hij het eerste exemplaar van het speciaal voor dit jubileum uitgebrachte boekje over de Noordzee heeft uitgereikt aan Michiel Tegelberg, voorzitter van de Stichting Museumhaven Willemsoord (foto 1). Vervolgens heeft Paul Schaap een presentatie gegeven over de levensloop van de stomer. Onder de middag hebben de genodigden naast het Schipperscafé een in een tent ingerichte mini-expositie kunnen bezichtigen (foto 2).
Vaarschema De Tukker bekendgemaakt
Rederij EcoClipper, exploitant van het zeilvrachtschip De Tukker, heeft het vaarschema van het vaartuig voor de tweede helft van dit jaar bekendgemaakt. Vanuit Museumhaven Willemsoord zal met lading en passagiers gevaren worden naar havens in Nederland, België, Frankrijk, Engeland en Portugal. Op dit moment ondergaat de zeilende vrachtvaarder bij Scheepswerf Talsma in Franeker een grote opknapbeurt.
Nieuw stuurhuis voor Truy
Aan de afbouwkade langs het Boerenverdriet wordt al enige tijd hard gewerkt om de ruim 17 meter lange motorsleepboot Truy van een origineel houten stuurhuis te voorzien. Hiervoor is door eigenaar Dirk Droog uit Warmenhuizen eerst het nodige sloopwerk verricht. De Truy is in 1938 onder de naam Noord voor de overheid gebouwd bij de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij. Haar werkterrein is daarna jarenlang het rivierengebied bij Dordrecht geweest.
Stoomsleepboot Noordzee naar Dordt in Stoom
Vier dagen na de geslaagde jubileumviering is de Noordzee vertrokken naar Dordt in Stoom, het grootste stoomevenement in Europa. Daar heeft de stoomsleepboot op vrijdag 20 mei bij aankomst de vlootschouw mogen openen. Op de zaterdag en zondag is in totaal met 500 passagiers gevaren. Daarnaast hebben nog eens meer dan 100 belangstellenden een kijkje aan boord genomen en is op zowel de heen- als terugreis met passagiers gevaren (zie ook persbericht). Op woensdag 25 mei is de Noordzee in haar thuishaven Den Helder weer op haar vertrouwde plek voor restaurant Stoom afgemeerd. Net als de jubileumviering heeft ook het bezoek aan het evenement in Dordrecht veel publiciteit voor de stomer en voor Museumhaven Willemsoord opgeleverd.
Weer een tjalk op de helling
Eind mei is de tjalk Grietje Gras voor een onderhoudsbeurt op de helling naast het Schipperscafé gezet. Dit 18,65 meter lange robuuste zeilschip is in 1892 bij een werf in Leiderdorp van stapel gelopen. De tjalk is afkomstig uit Amsterdam.
Nico Nap overleden
Opnieuw heeft de museumhavengemeenschap met het overlijden van Nico Nap op 2 mei een heel trouwe vrijwilliger verloren. Nico was tot voor kort nog als één van oudste vrijwilligers actief op het lichtschip Texel. Een monumentaal vaartuig waar hij in de tijd dat het nog operationeel was ook heeft gewerkt. Begin maart is Nico samen met zijn echtgenote, met medewerking van de Stichting Ambulancewens, nog een keer aan boord geweest. Nico is 84 jaar oud geworden. Wij gedenken hem in erkentelijkheid.
Foto’s: Paul Schaap ©, tenzij anders vermeld