Juli 2022

NAUTISCH NIEUWS, juli 2022

Jutterhavendagen/DWBF heel succesvol
Het nautische evenement, een combi van Jutterhavendagen en Dutch Wooden Boat Festival, heeft op zaterdag 2 en zondag 3 juli veel bezoekers getrokken. Op het Willemsoordcomplex stonden op de kaden allerlei kraampjes opgesteld, werden optredens gegeven door diverse koren en artiesten en waren mooie houten boten in zowel de museumhaven als op het droge in de Stadshal (foto) te bewonderen. Ook kon een kijkje worden genomen aan boord van diverse schepen en in de Medemblikkerloods. Het Schipperscafé fungeerde beide dagen als kloppend hart van het evenement. Tot slot maakte het goede weer het feestje compleet.

Uitstel vaarprogramma De Tukker
Woordvoerder Jorne Langelaan (foto) van Rederij EcoClipper heeft op het congres van het Dutch Wooden Boat Festival tijdens zijn voordracht gemeld dat de verbouwing van het zeilvrachtschip De Tukker langer duurt dan verwacht. Hierdoor wordt het eerder aangekondigde vaarprogramma uitgesteld tot begin 2023. De Tukker ondergaat op dit moment een flinke opknapbeurt bij Scheepswerf Talsma in Franeker. De inbedrijfstelling zal later dit jaar in Museumhaven Willemsoord plaatsvinden.

Start organisatie EOC Traditionele Schepen Beurs
Onder leiding van een bijna geheel vernieuwd bestuur is de organisatie van de vijfde editie van de EOC Traditionele Schepen Beurs opgepakt. Dit jaar wordt deze beurs op 11, 12 en 13 november gehouden in de monumentale Stadshal naast theater De Kampanje. Op een steenworp afstand van de oude locatie in het Nautisch Kwartier op het Willemsoordcomplex. Net als bij de vier eerder gehouden edities fungeert EOC Scheepsverzekeringen ook deze keer weer als hoofdsponsor.

Bijzonder gastschip in museumhaven
Steeds vaker wordt onze museumhaven bezocht door bijzondere nautische monumenten, in de volksmond gastschepen genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan is deze maand het recreatievaartuig Dr.Ir. de Blocq van Kuffeler uit Huizen. Een voormalig directievaartuig van de Dienst der Zuiderzeewerken van Rijkswaterstaat uit Lelystad. Het ruim 20 meter lange vaartuig is in 1957 van stapel gelopen bij Scheepswerf Schouten in Muiden. In 1990 is het door Rijkswaterstaat van de sterkte afgevoerd en verkocht aan de firma BTS op Urk. Thans is het privé-bezit.

Stichting Y8122 gepromoot op Marinedagen
Tijdens de op zaterdag 9 en zondag 10 juli gehouden Marinedagen was de Stichting Y8122 met de eigen bootstand prominent vertegenwoordigd. Naast de verkoop van allerlei snuisterijen werden de diverse activiteiten van de stichting onder de aandacht gebracht en werd alles in het werk gesteld om onder de bezoekers nieuwe vrijwilligers te werven. Hiervoor was extra promotiemateriaal aangemaakt. De Stichting Y8122 exploiteert de motorsleepboot Dombo Y8017 en de stoomsleepboot Y8122.

Foto: Ruurd Eijzinga ©

Veel klinkwerk op Hagenaar Marius
Deze maand is aan de afbouwkade in het Boerenverdriet veel restauratiewerk verricht aan boord van de Marius. Zoals bijvoorbeeld een grote hoeveelheid ambachtelijk klinkwerk (foto) aan de romp en andere scheepsdelen van dit voormalige vrachtschip van het type Hagenaar. Verder is in de mechanische werkplaats uit staal een nieuw keukenblok voor het vaartuig geconstrueerd.

Wieringer postboot op bezoek
De voormalige postboot van Wieringen is na vele omzwervingen weer terug op Wieringen. Tijdens haar reis van Amsterdam naar Den Oever heeft de boot op 15 juli een kort bezoekje aan  Museumhaven Willemsoord gebracht, waar het afgemeerd heeft gelegen aan één van de steigers voor het Schipperscafé. Plan van de nieuwe eigenaren is om de boot, die nu weer Wieringen heet, grondig te restaureren. Een deel van het werk zal in onze museumhaven worden uitgevoerd. Het schip heeft van 1912 tot 1926 op het traject De Haukes-Van Ewijcksluis als postboot dienst gedaan.

Foto: Laurens Gankema ©

Reddingboten naar Rotterdam
Op dinsdag 19 juli zijn de motorreddingboten Dorus Rijkers en De Zeemanspot voor een meerdaagse vaartocht naar Rotterdam vertrokken (zie ook persbericht). Daar hebben de boten deelgenomen aan een herdenkingsmanifestatie ter ere van de hulpfondsen die in de Tweede Wereldoorlog zijn opgekomen voor de families van buitengaats verblijvende zeevarenden. Tevens is in Rotterdam een gedenkteken onthuld.

Tjalk Antilope op helling
Een dag na de tewaterlating van het vrachtschip De Hoop, op zaterdag 16 juli, is de vrijgekomen plek op de helling alweer ingenomen door de tjalk Antilope van Josepha Kempl.
Het onderwaterschip van dit vaartuig wordt grondig onder handen genomen voordat de eigenaresse van de tjalk eind augustus met het vaartuig een reis naar Berlijn gaat maken.

Foto: Ruurd Eijzinga ©

Hoofdmotor uit sleepboot Gar getakeld
Op zaterdag 30 juli is de defecte 2-cilinder Werkspoor dieselmotor met behulp van een autokraan uit de machinekamer van de in 1921 gebouwde motorsleepboot Gar getakeld. Hiervoor had eigenaar Dirk Uitzetter (foto) een groot gat in het dek gemaakt. De ruim 16 meter lange sleper krijgt binnenkort een vervangende hoofdmotor.
Het takelwerk is uitgevoerd aan de afbouwkade van Museumhaven Willemsoord.

Richard Nijhuis

Richard Nijhuis overleden
Deze maand heeft de museumhavengemeenschap op Willemsoord wederom een groot persoonlijk verlies te verwerken gekregen. Ten gevolge van een noodlottig ongeval in de Medemblikkerloods, een aantal dagen eerder, is Richard Nijhuis op 11 juli in het ziekenhuis te Alkmaar overleden. Hiermee is  een zeer ervaren vakman op het gebied van timmerwerk van ons heengegaan. Jarenlang heeft Richard meegewerkt aan de restauratie van de Helderse botters en andere houten vaartuigen. Daarnaast heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de om- en uitbouw van de Medemblikkerloods tot een echte scheepstimmerwerf. Richard Nijhuis is 72 jaar oud geworden. Wij herdenken hem in erkentelijkheid.

Foto’s: Paul Schaap ©, tenzij anders vermeld