PERSBERICHT – 21 juni 2021
Maandag 21 juni was het precies 30 jaar geleden dat op verzoek van de gemeente Den Helder de Stichting Nautische Monumenten Den Helder werd opgericht. Dit gebeurde in Den Helder aan boord van de VOC-replica Amsterdam die destijds aan de Onderzeedienstkade, thans Nieuwediepkade,lag afgemeerd.
Omdat de gemeente Den Helder de beschikking zou krijgen over het Rijkswerfcomplex Willemsoord, de onderhouds- en reparatiewerf van de Koninklijke Marine, werden in een vroeg stadium al plannen gesmeed om van het complex vol rijksmonumenten een publiekstrekker te maken. Onderdeel hiervan moest zijn de opzet van een nautisch kwartier met museumhaven, waar nautisch erfgoed afgemeerd en indien nodig gerestaureerd kon worden. Verder zouden hierbij oude ambachten in stand kunnen worden gehouden en was het de bedoeling dat op het complex nautische evenementen werden georganiseerd. Om dit alles te realiseren, werd de Stichting Nautische Monumenten Den Helder opgericht. Deze ging vervolgens schepen en vrijwilligers werven, werkplaatsen inrichten, een dok en een helling in bedrijf stellen en nautische evenementen organiseren.
Nu, 30 jaar later, is Den Helder een bruisend nautisch kwartier rijker met een museumhaven, waarin op dit moment bijna 50 prachtige museale schepen afgemeerd liggen en meer dan 150 vrijwilligers actief zijn. Zij kunnen beschikken over een goed geoutilleerde mechanische werkplaats, smederij, lasserij, scheepstimmerwerf en afbouw-/reparatiekade. Verder zijn het dok en de helling volop in bedrijf. Daarnaast worden met vaste regelmaat nautische evenementen als de Traditionele Schepen Beurs en het Dutch Wooden Boat Festival gehouden. Verder is de eigen verenigingskantine, Schipperscafé genaamd, de uitvalsbasis voor het geven van rondleidingen en presentaties en oefenplek voor het Stookerskoor. Voor de unieke ontwikkeling van Museumhaven Willemsoord bestaat uit zowel binnen- als buitenland veel belangstelling.
Hoogtepunten uit het 30-jarig bestaan zijn de complete restauratie van de stoomsleepboot Y8122, het lichtschip Texel, de motorreddingboot Dorus Rijkers, de tjalken Antilope en Canutus, de botters RD28 en HD2, de motorsleepboot Dombo Y8017 en de stoomsleepboot Noordzee. Veel aandacht trok verder de afbouw van de zeilende handelsvaarders Tres Hombres en Nordlys en de zeilbrik Morgenster.