Maart 2023

NAUTISCH NIEUWS, maart 2023

Smeedcursus in eigen smederij
Het in stand houden van oude ambachten is één van de
specialismen die in opdracht van de gemeente Den Helder op
Museumhaven Willemsoord worden uitgevoerd. Deze keer in de vorm van een cursus  smeden door de professionele leermeesters Jaap Posthumus en Siem Molenaar. De cursus is gegeven op zaterdag 4 maart in de eigen smederij van de museumhaven.

Motorsleepboot Nes onderdeel museumhaven
De motorsleper Nes van Lia en Kees Oud heeft een ligplaats gekregen in Museumhaven Willemsoord. De 100 pk sterke sleper, met 1937 als bouwjaar, heeft van 17 februari tot 4 maart op de helling van de museumhaven gestaan. De Nes ligt nu aan de Flaneerkade afgemeerd op de plek waar eerst de andere motorsleper van het stel heeft gelegen. Deze wordt binnenkort verkocht.
Tweede EcoClipper investeerders evenement
Door aanhoudende belangstelling heeft Jorne Langelaan op 17 maart aan boord van De Tukker een tweede EcoClipper investeerders evenement georganiseerd. De eerste is op 17 februari van dit jaar gehouden. Ook deze keer hebben investeerders en hun introducés zich op de hoogte kunnen stellen van het duurzame EcoClipper project en kennis kunnen maken met de bemanning van De Tukker. De in Museumhaven Willemsoord afgebouwde zeilende handelsvaarder kan nog even aan de kade in het Boerenverdriet worden bewonderd.

Maatje geknipt en geschoren
Voor een snelle zogeheten knip- en scheerbeurt heeft de
Zeeuwse poon Maatje vanaf 20 maart enkele dagen drooggestaan op de helling naast het Schipperscafé. De Maatje maakt deel uit van de schepencollectie van Museumhaven Willemsoord. Het voormalige zeilende vrachtvaartuig is in 1893 bij een werf in Krimpen aan de IJssel van stapel gelopen. Haar werkgebied was destijds de Zeeuwse en Zuid-Hollandse wateren en haar thuishaven was Rotterdam.

Bootbouwschool in andere handen
De in de Medemblikkerloods gevestigde Bootbouwschool van Bert van Baar is in andere handen overgegaan. De nieuwe eigenaar is de 26-jarige ondernemer Jouke van der Meer uit Leeuwarden, die begin mei ook de activiteiten van Bert Van Baar op de museumhaven gaat overnemen. Bert (geheel links op foto) heeft ondertussen de leeftijd van 70 jaar bereikt en wil het wat rustiger aan doen. Jouke van der Meer is oud-leerling van het Hout- en Meubelinrichtingscollege in Amsterdam, waar Bert van Baar docent is geweest. De nieuwe eigenaar van de Bootbouwschool is al enige tijd in Friesland in de botenbouw actief en heeft nog geen besluit genomen of hij de school in Den Helder of in Leeuwarden gaat voortzetten.

Scheepsmodel voor Schipperscafé
Reina en Henny Ottervanger hebben voor de aankleding van het Schipperscafé een prachtig schaalmodel van een zeilende Lemsteraak geschonken. Het model, dat in dank is aanvaard, vormt een welkome uitbreiding van de scheepsmodellencollectie die  standaard in het gezellige Schipperscafé uitgestald staat.

Foto 1
Foto 2
Opruimdag - foto 3
Foto 3
Foto 4: Michiel Tegelberg ©

Opruimdag op Museumhaven Willemsoord
Meer dan 25 vrijwilligers hadden zich aangemeld voor de opruimdag op Museumhaven Willemsoord op zaterdag 25 maart. Verzamelpunt voor de schoonmaakactie was het Schipperscafé, waar de vrijwilligers in groepjes werden verdeeld. Opruimacties werden uitgevoerd op de helling naast het Schipperscafé (foto 1), in de diverse werkplaatsen (foto 2), op de opslagzolders en in de  Medemblikkerloods (foto 3). Verder werden er ramen gezeemd in het Schipperscafé. Een grote klus was het uitruimen en schilderen van de kantine bij de mechanische werkplaats. Hier werd ook een nieuw keukenblok geplaatst. Dit laatste project krijgt nog een vervolg. Onder de middag werd gezamenlijk geluncht in de Medemblikkerloods (foto 4). De actie is zo’n succes geworden dat deze ongetwijfeld met vaste regelmaat zal worden herhaald.

Noordzee - foto 1
Foto 1: SSN ©
Foto 2

Nieuw certificaat voor Noordzee
De stoomsleepboot Noordzee heeft haar vijfjaarlijkse keuring weer glansrijk doorstaan. Voor deze grondige inspectie heeft de stoomsleepboot eind deze maand een kleine week drooggestaan op de helling van Damen Shipyards Den Helder.
Hier is ook het onderwaterschip schoongemaakt en opnieuw geconserveerd (foto 1). Verder is de voorpiek geschilderd en hebben de buitenboordafsluiters onderhoud gekregen. Het verhalen van de Noordzee heeft de motorsleper Gar op zich genomen (foto 2)

Dombo - foto 2 - Foto Martin Meuwese
Foto 1: Nan Langendoen ©
Foto 2: Martin Meuwese ©
Dombo flink onder handen genomen
Nagenoeg gelijk met de stoomsleepboot Noordzee is in de grote loods van straal- en schildersbedrijf Teerenstra de motorsleepboot Dombo Y8017 grondig onder handen genomen. Hiervoor is de sleper met behulp van de schepenlift (foto 1) eerst op een ponton gezet en vervolgens  de hal ingevaren. In de hal is het onderwaterschip schoongemaakt, geschuurd en geconserveerd (foto 2). Ook zijn nieuwe anodes aangebracht en is er een nieuwe dieptemeter geïnstalleerd. De vrijwilligers van de stichting Y8122 hebben bij dit project hulp van leerlingen van het Helders Nautisch College gekregen.

Grote timmerklus op tweemaster Alida
De afgelopen maanden is een grote timmerklus geklaard aan
boord van de 32 meter lange tweemaster Alida.
Dit traditionele zeilvaartuig is  hiervoor begin januari van dit jaar naar Museumhaven Willemsoord gekomen en vervolgens afgemeerd aan de drukke afbouw/restauratiekade in het Boerenverdriet. Het timmerwerk aan boord is uitgevoerd onder leiding van Sven Alma. De Alida is in 1907 gebouwd als vrachtschip en heeft vervolgens lange tijd in de Rijnvaart gezeten. Heel opvallend is het grote klaphekroer. In 1990 is het vaartuig omgebouwd voor de zeilende chartervaart.

Rederij EcoClipper start lijndienst op Portugal
Binnenkort zal de zeilende handelsvaarder De Tukker van
rederij EcoClipper onze museumhaven verlaten om vanaf 22 april vanuit  Amsterdam een duurzame lijndienst onder zeil te gaan onderhouden met Porto in Portugal. Onderweg zullen ook Engelse en Franse havens worden aangedaan. EcoClipper is hiervoor met een groep bevrachters en reisagenten een samenwerkingsverband aangegaan. Volgens woordvoerder Jorne Langelaan wordt dit de eerste duurzame lijndienst van rederij EcoClipper. Per reis kunnen maximaal 70 ton vracht en 12 passagiers worden meegenomen.

Foto’s: Paul Schaap ©, tenzij anders vermeld