Januari 2018

NAUTISCH NIEUWS, januari 2018


Lichtschip blijft publiekstrekker

De blikvanger van Museumhaven Willemsoord, lichtschip Texel, heeft in 2017 ruim 2.700 bezoekers mogen verwelkomen. Dit gebeurde met name tijdens nautische manifestaties als Sail Den Helder, Historisch Weekend en Traditionele Schepen Beurs. Een groot succes was de deelname van het lichtschip aan de Westfriese Waterweken in Medemblik, waar circa 1.700 mensen een kijkje aan boord kwamen nemen.

Nieuw vaartuig in museumhaven

Er is weer een bijzonder nautisch monument toegevoegd aan de unieke schepencollectie van Museumhaven Willemsoord. Deze keer gaat het om de houten Duitse tweemaster Arkona uit Kiel. Deze voormalige viskotter, gebouwd in 1948, is ketchgetuigd. Het 25 meter lange en 5,20 meter brede vaartuig kan 240 vierkante meter zeil voeren. De mechanische voortstuwing bestaat uit een 240 pk sterke Mercedes-dieselmotor. De Arkona ligt afgemeerd in het werfkanaal.

Onderhoudsvlot weer operationeel

Door diverse vrijwilligers is hard gewerkt om het in zeer slechte staat verkerende houten onderhoudsvlot weer op te knappen. Het vlot is hiervoor drooggezet op de helling naast het Schipperscafé. Het meeste werk ging zitten in het aanbrengen van een nieuw houten dek.

Steeds meer belangstelling voor Willemsoord

Het afgelopen jaar is voor wat betreft de belangstelling voor een rondleiding over het Willemsoordcomplex en de museumhaven of een presentatie hierover een topjaar geworden. In totaal hebben hieraan 639 mensen deelgenomen, waarvan 377 aan de rondleidingen en 262 aan de presentaties. Dit is bijna een verdubbeling van de aantallen uit 2016 en 2015 toen de teller bleef staan op 355 en 304 belangstellenden. Boekingen kunnen worden gedaan bij het Informatiecentrum op Willemsoord, telefoon: 0223-616100.

Earl of Pembroke naar Damen-werf

De ruim 72 jaar oude driemastbark Earl of Pembroke is op vrijdag 12 januari verhaald van de museumhaven naar Damen Shipyards Den Helder. Op deze werf is bijna 60 ton aan ballast, bestaande uit stukken spoorrails, onder uit het vaartuig gehaald en op de kade geplaatst. In de tussentijd wordt de bodem van de bark grondig geïnspecteerd en waar nodig gerepareerd.

Renovatie Boerenverdrietsluis weer op stoom

De afgelopen tijd is weer het nodige werk verzet aan de renovatie van de Boerenverdrietsluis. Het metselwerk is hersteld en onderin de sluis is een brede betonnen drempel aangelegd, die een zoutwerende werking heeft. Verwacht wordt dat de sluis medio dit jaar weer in gebruik kan worden genomen.

Verlichting in werkplaats aangepast

Door vrijwilligers is in de in Gebouw 73 gevestigde mechanische werkplaats een begin gemaakt met het aanpassen van de verlichting. De oude lampen worden hierbij vervangen door energiezuinige ledverlichting die gelijk lager wordt opgehangen voor een betere lichtverdeling op de werkbanken en machines.

Bijzonder prijs voor Fairtransport Shipping
Op de Duitse vakbeurs Boot Düsseldorf heeft Fairtransport Shipping de Ocean Tribute Award in ontvangst mogen nemen. Deze prestigieuze prijs is gecreëerd door de German Ocean Foundation en de Prince Albert II of Monaco Foundation. De prijs wordt uitgereikt als blijk van erkenning voor uitzonderlijke projecten en initiatieven die zijn gericht op de bescherming van oceanen en het zeemilieu. Namens Fairtransport Shipping, gevestigd op Museumhaven Willemsoord, nam Andreas Lackner (midden) de prijs in ontvangst


Schuine pad op Willemsoord hersteld

In opdracht van Zeestad is van oktober tot en met december 2017 het zogeheten Schuine Pad, dat vroeger over de werf liep, weer in ere hersteld. Het Schuine Pad is van oudsher een logische route vanaf de ingang van Willemsoord naar het Marinemuseum en het Koninklijke Instituut voor de Marine

Oude stoomketel uit Noordzee gehesen

Op 29 januari is bij Damen Shipyards Den Helder met behulp van een mobiele telescoopkraan de 17 ton wegende, uit 1922 daterende stoomketel uit de stoomsleepboot Noordzee gehesen. Alvorens dit kon worden gedaan, moest eerst een gat in het dek worden gezaagd en de schoorsteen met sleephaak, die samen 3,5 ton wogen, van de sleepboot worden getakeld. De Noordzee is door de motorsleper Gar naar de werf en weer terug naar de museumhaven gesleept.
Foto’s: PAS Publicaties ©, tenzij anders vermeld